نشست رسانه ای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر صبح شنبه ۲۵ بهمن ماه در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، در این نشست خبری که با حضور محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی، حسن ریاحی آهنگساز و دبیر جشنواره و اردوان جعفریان مدیربخش بین الملل‌  برگزار شد، هر یک به تشریح برنامه های این دوره جشنواره پرداختند.

در ابتدای نشست خبری حسن ریاحی دبیر سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: جشنواره امسال از ۲۸ بهمن تا ۴ اسفند اجرا خواهد شد و باوجود شرایط سخت موجود تمامی برنامه ها با نظم و با بالاترین کیفیت پیش رفته است.وی افزود امسال بعد از دو دوره غیبت مجددا جایزه باربد برقرار شد و خوشبختانه استقبال خوبی نیز صورت گرفت، همچنین امسال شاهد حضور دانشجویان ممتاز دانشگاه هنر، آزاد و تهران در جدول هستیم.

محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی هم در این نشست گفت: سال گذشته بعد از برگزاری جشنواره سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر طبق آیین نامه ۷جلسه شورای ارزیابی جشنواره برگزار شد. شورای ارزیابی پیشنهاداتی را داد  که از جمله  اصلاح آیین نامه برای جشنواره پیش رو و اضافه شدن  شورای سیاستگذاری بود.

او ادامه داد: این شورا متشکل از معاون امور هنری، مدیرکل دفتر موسیقی و چهار هنرمند موسیقی شامل مجید کیانی، نادر مشایخی، شاهین فرهت و حسن ریاحی  است که به عنوان اتاق فکر تا انتهای جشنواره همراه جشنواره هستند.

وی افزود: باتوجه به شرایطی که از اسفندماه سال گذشته پیش آمده اولویت اصلی ما سلامت مردم بود که برگزاری جشنواره  به صورت مجازی در راستای حفظ سلامتی مخاطبان صورت گرفت. در این راستا  کارهای مربوط به تصویربرداری اجراها آغاز شد. در این چارچوب هم نهایت تلاش صورت گرفته تا آثار تصویری ارائه شده در جشنواره در باکیفیت‌ترین شکل ممکن ارائه شود. بنابراین ضرورت دارد سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر متناسب با شرایط فعلی نگاه شود.

او تاکید کرد: امسال در بخش رقابتی در ۱۵ بخش آلبوم های منتشر شده سال ۹۶ تا ۹۸ با ۱۴۸ اثر مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت۵۲ کار به صورت کاندیدا معرفی خواهند شد. در بخش غیر رقابتی نیز فراخوان برای اجرای گروهها اعلام شد که تعدادی از گروهها از شرکت کنندگان در فراخوان انتخاب شدند و گروههایی نیز به پیشنهاد هیات انتخاب آثار و گروهها به جشنواره دعوت شدند. اجراهای در بخش های

موسیقی دستگاهی، کلاسیک، نواحی،  بین الملل، ارکسترها و استعدادهای جوان است. ضبط این اجراها یک آرشیو تصویری باکیفیت از اجراهای 42 گروه موسیقی را نیز فراهم می کند.

اله یاری همچنین گفت: در واقع امسال رنگین کمان از اجراها از هنرستان تا دانشگاه را خواهیم داشت که گروههایی از استان های خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، گلستان، کردستان، لرستان و تهران در جشنواره اجرا دارند.

مدیرکل دفتر موسیقی اضافه کرد: مجموعا ۵۷ اجرا و بالغ بر ۱۸۹۰ دقیقه ضبط در تالار رودکی‌ با حضور ۴۶۴ هنرمند داخلی و ۱۱هنرمند بین المللی داریم، در بخش جایزه ترانه ۴ هزار ترانه مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت ۴۰ اثر کاندیدا خواهند شد.

وی بیان کرد: بخش دیگر جایزه  موسیقی و‌ رسانه است که بیش از ۱۶۰ اثر ارسال شده است. تجلیل از چهار هنرمند پیشکسوت محمدرضا اسحاقی گرجی، ملیحه سعیدی، حسن ناهید و زنده یاد احمدعلی راغب نیز برنامه دیگر این دوره جشنواره است. در بخش اجرای صحنه ای دو اجرا نیز به یاد استاد محمدرضا شجریان و‌ یک اجرا به یاد سردار قاسم سلیمانی در جشنواره قرار دارد.

اله یاری درباره بودجه جشنواره نیز گفت: ممکن است این تصور باشد که چون جشنواره در فضای مجازی برگزار می شود  با کاهش هزینه‌ها مواجه شدیم. اما بخش اعظمی از هزینه‌های جشنواره مربوط به حمایت‌ها می‌شود که در این جشنواره نیز وجود داشته‌اند. نکته دیگر اینکه برای جشنواره سی و ششم علاوه بر کمیته مالی مستقر در انجمن موسیقی شورای برنامه ریزی هم در معاونت هزینه های جشنواره را بر اساس برنامه ها بررسی کرده است. امسال نیز گزارش مالی جشنواره در راستای شفاف سازی منتشر خواهد شد.

این مدیر موسیقی در پایان هم گفت: ۶ اجرا از روز ۲۸ بهمن ماه  در تالار‌ وحدت ضبط و در جشنواره پخش می شود. سایت جشنواره، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال بسترهای پخش اجراهای جشنواره هستند که امکان افزایش این بسترها وجود دارد. در

اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز در این نشست گفت: در مهرماه کمیته بین‌الملل آغاز به کار کرده و یک جلسه با شورای سیاست‌گذاری درباره امسال برگزار شد و‌ نهایتاً به شش گروه از چهار کشور دست یافتیم. امسال میزبان دو گروه از آلمان، دو گروه از اتریش، یک گروه از ایتالیا و یک گروه از کوبا خواهیم بود.

وی افزود: از این شش اجرا، چهار اجرا به صورت آنلاین در کشورهای مبدأ به صورت انحصاری برای جشنواره ضبط خواهد شد و دو اجرا نیز در ایران ضبط می‌شود.

او ادامه داد: معیار ما امسال شامل : انطباق اجراها با شرایط کرونا، تنوع سبک برای جذب مخاطب حرفه‌ای، اجراهای مبتنی بر خلاقیت و… است.

جعفریان همچنین گفت: برای بین‌المللی شدن یک جشنواره طبیعتاً خبررسانی به زبان‌های غیرفارسی خیلی مهم است و من از خبرگزاری‌های رسمی کشور تقاضا می‌کنیم که در این زمینه یاریگر ستاد جشنواره باشند تا ما بتوانیم جشنواره موسیقی فجر را درگاهی برای تبادل فرهنگی به دنیا معرفی کنیم.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش های رقابتی و غیررقابتی 28 بهمن تا چهارم اسفندماه برگزار می شود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست های پژوهشی برنامه های دیگر این دوره جشنواره است.