مسعود نکویی سرپرست گروه کر مهر وطن معتقد است جشنواره موسیقی فجر بهترین فرصت است تا فرهنگ شفاهی جنوب شرق ایران را در قلب پایتخت روی صحنه ببرند و موسیقی را برای معرفی فرهنگ شفاهی کشور به خدمت بگیرند.

به گزارش ستاد خبری ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین الملی موسیقی فجر، گروه کر مهر وطن از استان کرمان در بخش رقابتی آواز جمعی این دوره از جشنواره شرکت می‌کند.

مسعود نکویی سرپرست و آهنگساز این گروه موسیقی گفت: جشنواره موسیقی فجر بزرگ‌ترین رویداد موسیقایی کشورمان است و همیشه شرکت در آن برای هر گروهی افتخار است. حضور در این جشنواره به نوعی محک زدن گروه و فرصتی برای پیدا کردن نقاط ضعف و قوت است. می‌توانم بگویم حضور در هر دوره جشنواره باعث قوت گروه و بهتر شدن کار ما بوده است.

وی افزود: ما در اجراهایمان از گویش‌های منطقه زندگی‌مان استفاده می‌کنیم، یعنی گویش‌های جنوب شرق ایران شامل کرمان، هرمزگان و سیستان در کارهای ما حضور پررنگی دارند و این نکته کار گروه ما را خاص می‌کند.

این آهنگساز ادامه داد: پیش از این چنین تجربه‌هایی در عرصه گویش‌های غرب و شمال غرب کشور انجام شده است اما درباره گویش جنوب شرق ما تنها گروه فعال هستیم. به همین خاطر هم دوست داریم همیشه در جشنواره حاضر باشیم و گویش‌های این منطقه را در قلب کشور و پایتخت به گوش همه برسانیم.

نکویی ادامه داد: اغلب گروه‌ها به دنبال اجرای کارهایی از باخ و بتهوون می‌روند. ما مشکلی با این کارها نداریم اما فکر می‌کنیم چنین کارهایی با کیفیت بسیار عالی قبلا اجرا شده‌اند. ما هم باید از پس اجرای آنها بر بیاییم اما فراموش نکنیم که نباید درگیر کارهای تکراری شویم و به دنبال ایجاد پیوند بین موسیقی و آواها و نواهای بومی خودمان با موسیقی روز نباشیم.

سرپرست و آهنگساز گروه کر مهر وطن اظهار کرد: ما دوست داریم موسیقی را برای فرهنگ شفاهی کشورمان به خدمت بگیریم و بر اساس ریتم موسیقی کشورمان کار کنیم. امیدوارم بتوانیم در این مسیر موفق باشیم و هر بار در جشنواره‌ها بخش‌های تازه‌ای از این فرهنگ را معرفی کنیم.

گروه کر مهر وطن از سال 1376 در دانشگاه کرمان شکل گرفته و تا سال 1386 با نام گروه کر مهر فعالیت داشته است. این گروه در ادامه نام خود را به مهر وطن تغییر داده و فعالیت‌هایش را جدی‌تر کرد.

گروه کر مهر وطن با احتساب این دوره تا کنون پنج بار در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفته و دو بار موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم هم شده است. همچنین در سال 2011 دیپلم افتخار از جشنواره موسیقی کره جنوبی دریافت کرده و تا کنون در کشورهایی چون کره جنوبی و تایلند اجراهایی را داشته است. همچنین سه آلبوم و سه کتاب پارتیتور از فعالیت‌های خود منتشر کرده است.

هما یوسف‌زاده پیانیست گروه کر مهر وطن است. حدیث محمدی، نیلوفر سهندژ، شکیلا شهریاری، نیلوفر منصوری و مرحمت عرب پور در بخش صداهای سوپرانو و حبیبه حاجی مقیم‌زاده، لیلا ثمره شفیعی، ارغوان بویه و اسما وزیری در بخش صداهای آلتو می‌خوانند.

میثم عبدالهی، مبین علی‌اکبری و علی میرحسینی هم آوازهای تنور را می‌خوانند. مرتضی نکویی، هادی طاهری و محمدحسین محمودشاهی هم صداهای باس این گروه هستند. مسعود نکویی هم سرپرست و آهنگساز این گروه است.

سی‌امین جشنواره‌ بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی 24 بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.

علاقمندان می‌توانند اخبار و عکس های مربوط به این جشنواره را در اینستاگرام جشنواره به نشانی fajrmusicfestival30 مشاهده کنند.