آخرین روز از سی‌و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، دو گروه موسیقی آذری زبان از تبریز  روی صحنه تالار سوره حاضر شدند.

قبل از شروع اجراهای سانس اول از آخرین روز جشنواره موسیقی فجر، مستندی از زندگینامه و فعالیت‌های موسیقایی عاشیق حسن اسکندری پخش شد که در آن هنرمندان منطقه آذربایجان شرقی از جمله عاشق علی کریمی، عاشق محمد قنبری، عاشق معصوم حیدریان، عاشق اسماعیل خدایی، عاشق جلیل خردمند و معصومه نیک خصال همسر عاشیق حسن اسکندری درباره این هنرمند صحبت کردند.

عاشیق حسن اسکندری از ۹ سالگی از ارس به تبریز  مهاجرت می‌کند و مشغول قالی‌بافی می‌‌شود، او سپس به تهران مهاجرت کرده و در یک موسسه آموزشی مشغول می‌شود.

بعد از پخش این مستند کوتاه، ندا حبیبی دبیر کمیته بزرگداشت هنرمندان سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفت و گفت: در این دوره از جشنواره چهار ویدیوی مستند پیرامون چهار هنرمند معاصر تهیه کردیم که مستند عاشیق حسن اسکندری به مناسبت اجرای این هنرمند، امشب پخش شد و مختصری از همین ویدئو فرداشب در مراسم اختتامیه نیز نمایش داده می‌شود.

سپس او از عاشیق حسن خواست روی صحنه بیاید تا از فعالیت‌های موسیقیایی او در سال‌های گذشته تقدیر شود و افزود: این تقدیر کوچکی است که امشب انجام می‌شود و قرار است از این استاد گرانقدر  در مراسم اختتامیه تجلیل شود.

سپس عاشیق حسن اسکندری به صحنه آمد و مورد تشویق حاضران در سالن سوره حوزه هنری قرار گرفت.

بعد از مراسم تقدیر گروه عاشیق‌ها به صحنه آمدند و قطعات فولک شادی را اجرا کردند که بارها مورد تشویق حاضران در سالن رار گرفتند.

عاشیق حسن اسکندری در طول اجرا به زبان آذری توضیحاتی داد و فقط یک جمله به فارسی گفت: امیدوارم تهرانی‌ها من را فراموش نکنند و برای اجرا دعوتم کنند.

گروه عاشیق‌های تبریز  در سال 1350 در شهر تبریز و به سرپرستی عاشیق حسن اسکندری پایه‌گذاری شد. عاشیق اسکندری موسیقی منطقه خود را  تا به حال در قالب 40 اجرای خارجی،به جهان معرفی کرده است.

اسماعیل خدایی نوازنده بالابان، علی قره‌داغی نوازنده قاوال و عاشق حسن اسکندری نوازنده و خواننده این گروه بودند.

شروول(ائل منی آتماز)، بغدادی(معلم)، (بئش بارماق)، ششنگی(قوربان اولوم)، طبل جنگی(کوراغلو)، تجنیس(نارین اوز)، شیروانی(مارال)، ایاغ جلیلی و آلمیشام، قطعاتی بودند که این گروه اجرا کردند.