ارکستر راز ونیاز با خوانندگی سالارعقیلی قطعات جدید خود را درقالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه برد.

این برنامه ساعت 21:30 و درسانس دوم پنجمین شب، سی وهفتمین جشنواره موسیقی فجردرتالاروحدت برگزارشد.

سالارعقیلی خواننده و سرپرست گروه، ابتدای برنامه ضمن سلام و خوشامدگویی به حاضران درسالن، از دیدارتازه اش با مخاطبان خود که بعد از مدت ها انجام گرفته ابرازخوشحالی کرد. «چه بگویم»،«حانیه»،«لیلای من»، «سرو زیرآب»،«تنها می مانم»(تیتراژ سریال برادرجان) به آهنگسازی فرید سعادتمند «نگارا»- ازمجموعه آلبوم فصل عاشقی- به آهنگسازی رضا دربندی و شعری ازاسحاق انور، «میون ایکم»- ازقطعات فولکلورخراسان-، «ایران» به آهنگسازی بابک زرین سروده افشین یدالهی ،« خوشه چین» به آهنگسازی روح الله خالقی وشعری از کریم فکور،ازجمله قطعاتی بود که دراین کنسرت اجراشد.

او پس از اجرای قطعه «برف پیری» به آهنگسازی جواد لشگری به بیان خاطره ای ازاین آهنگساز بزرگ اشاره کرد گفت: خاطرات بسیاری از استاد جواد لشگری به یاد دارم .خاطرم است هر از گاهی که کاری می ساخت با من تماس میگرفت و می گفت« سالار یک کار جدید ساخته ام به منزل ما بیا و کار را گوش کن و اگر دوست داشتی آن را بخوان». باید بگویم  این بزرگان گنجینه های موسیقی ایران هستند که متاسفانه  یک به یک از بین ما رفته اند و به گفته زنده یاد عماد خراسانی «همه خفتند به غیر از من و پروانه و شمع/  قصه ما دو سه دیوانه درازاست هنوز »

سالار عقیلی قبل از اجرای قطعه «تنها می مانم» اشاره داشت: پبا این قطعه که تیتراژ سریال «برادرجان» است  با هنرمندی استاد علی نصیریان، خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داشته ام و امیدوام شما هم آن را دوست داشته باشید و برای شما هم خاطرات ساز باشد.

قطعه «بی قرار» به آهنگسازی حمیدرضا گلشن وشعری از سعید میرزایی و همچنین قطعه «مادر» از جمله کارهایی بود که این خواننده برای نخستین بار در کنسرت تازه اش اجرا کرد و اشاره داشت: «بی قرار» چند ساعت قبل از اجرای این کنسرت در فضای مجازی منتشرشد و سالها قبل با آهنگساز این اثر که از خواننده های موسیقی ایران است ،در هنرستان موسیقی همکلاس بوده ام.

سالارعقیلی قبل از اجرای قطعه «مادر» به آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد و شعری از محمدرضا یار که از قطعات آلبوم «شهرخاموشی» است بیان داشت: این اثر حدود دوسال گذشته ساخته شده وپس از انتشار آن با بازخوردهای بسیارخوبی از سوی مخاطبان روبروشدیم اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی کنسرت ها فرصتی بوجود نیامد و  نتوانستیم این کار را برای مادران عزیز ایران زمین روی صحنه اجرا کنیم، مادرانی که قلبشان برای آینده فرزندان این سرزمین می تپد. این کار را به مادران زحمتکش ایران زمین تقدیم میکنم  و ازهمین جا  بردستان مادرم که نقش بسزایی در زندگی من داشته است بوسه می زنم.

قطعه دیگر که برای اولین بار دراین کنسرت اجرا شد «شرح روزگار» نام داشت به آهنگسازی حمید رضا گلشن و با شعری از محمدصالح اعلا که تیتراژ سریال «کن – پامنار»  به کارگردانی اشکان درویشی است که به بچه های کار افعانستان اشاره دارد و به گفته این خواننده به زودی منتشرخواهد شد.

سالارعقیلی درمعرفی میهمانان این کنسرت ازمبتلا شدنش به کرونا گفت و افزود: متاسفانه چندی قبل به بیماری کرونا مبتلا شدم اما این خبر رسانه ای نشد به این جهت که عادت به رسانه ای کردن خبرهای بد ندارم و می دانم مخاطبان ما از شنیدن چنین اخباری ناراحت می شوند. وی ضمن تشکر از دکتر معالج خود گفت: باتوجه به درگیری 80 درصدی ریه ام، قطعا اگر زحمات این دکترعزیز نبود  شاید من هم در بین شما نبودم  وبسیار زحمت کشیدند تا من امشب در کنار شما باشم و برای شما بخوانم .

بخشی از این برنامه اختصاص داشت به دونوازی ساز قانون و تنبک به نوازندگی  محمدرضا محمدی وسحاب تربتی و همچنین دو نوازی ساز تنبک و کاخن با هنرمندی سحاب تربتی و نیما گلپایگانی که مورد استقبال قرارگرفت.

قطعه پایانی این کنسرت « ایران جوان » یا سرود «وطن» به آهنگسازی پیمان سلطانی و با شعری از بیژن ترقی بود اما با تشویق حاضران درسالن قطعه «وطن» نیز به اجرا درآمد.

گروه موسیقی «راز و نیاز» به سرپرستی سالار عقیلی تاسیس شد. گروه فعالیت خود را با سه نفر آغازکرد و امروز تعداد اعضای آن به هفده نفررسیده است. راز و نیار در جشنواره های داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده است.از جمله جشنواره ی شرق و غرب، جشنواره ی سرزمین صبح درآلمان، جشنواره گوته و حافظ،جشنواره ژونس دراتریش، جشنواره موسیقی عمان، جشنواره ی مقام درباکو و اکسپو2015 و همچنین اجرای مهمی با ارکستر کُربرلین داشته و کماکان،یکی از فعالترین ارکسترهای موسیقی ایران به شمار می رود.