هنرمندان تاجیکستان با اجرای 9 قطعه موسیقی به سرپرستی عمر تیمور در فرهنگسرای نیاوران میزبان سفیر این کشور و دیگر مخاطبان حاضر در سالن بودند.

به گزارش ستاد خبری، فرهنگسرای نیاوران در در چهارمین شب میزبانی خود از هنرمندان حاضر در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در ساعت 21:30 پذیرای کنسرت گروه «آسمان» به سرپرستی عمر تیمور از کشور تاجیکستان و نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان، رایزن فرهنگی به همراه جمعیت قابل توجهی از مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی بود.
عمر تیمور (خواننده و نوازنده کمانچه)، اسکندر تیمور (خواننده و نوازنده تنبک)، جمعه رجب (نوازنده دوتار باس) و رحمت بای‌مد (نوازنده نی) 4 نفر از اعضای گروه موسیقی «آسمان» بودند که با اجرای 9 قطعه موسیقی برای مخاطبان پرداختند.

عمر تیمور، خواننده و سرپرست گروه «آسمان» درباره آغاز فعالیت گروهی‌شان گفت: «ما بیش از ۱۰ سال است که با یکدیگر به صورت گروهی در قالب نام «آسمان» فعالیت می کنیم و اکنون تنها ۴ نفر از اعضای این گروه برای شرکت در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر همراه من به ایران آمده اند.»

او ادامه داد: «من به شخصه نزدیک ۱۰ سفر به ایران داشته ام و در سال ۱۹۹۶ میلادی برابر سال 1374 در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت کرده ام و البته در شهرهایی چون مازندران، شیراز و بندرعباس نیز مهمان هنردوستان ایرانی بوده ام.»

این هنرمند عنوان کرد: «کشورهای تاجیکستان و ایران هم زبان و هم دین هستند و از نظر موسیقایی نیز نقاط مشترک فراوانی دارند که منجر به اختلاط فرهنگی این ۲ کشور شده است و این موضوع بسیار ارزشمند است.»

او با اشاره به همکاری شان با علیرضا قزوه، شاعر ایرانی توضیح داد: ما تاکنون ۴ ترانه از اشعار علیرضا قزوه را اجرا کرده ایم و امشب نیز به اجرای قطعه «سلام ای مست مست» او پرداختیم. این ۴ قطعه به همراه ۸ قطعه دیگر سال ها پیش در رادیو تهران ایران ضبط و آرشیو شده است.»

عمر تیمور در پایان با اشاره به همکاری های مشترکی که با هنرمندان ایرانی دارند، گفت: «ما با نوازندگان ایرانی به ویژه عزیزانی که به تدریس موسیقی مشغول هستند؛ ارتباط زیادی داریم. هنرمندانی چون آرش لطفی که شب و روز در حال نواختن است و در تاجیکستان نیز به برگزاری نشست های پژوهشی درباره موسیقی می پردازد و کیوان پهلوان نوازنده ساز دایره. به تازگی نیز کتاب اشعار سیدمسعود علوی‌تبار با نام «با کمال افتخار ایرانی ام» را هدیه گرفته ام که قطعا زمانی که به تاجیکستان برگردیم در قالب موسیقی به آن خواهیم پرداخت.»

گروه موسیقی آسمان به اجرای قطعات «هرآنچه هستی بازآ»، «علم لدنی»، «بزم ربانی»، «میوه تلخ مربا نشود»، «می پرست ایجاد»، «سلام ای مست مست»، «دگرآموز»، «ای شهید کربلا» و «خیر و برکت» پرداختند.