مشایخی آهنگساز و از پیشگامان موسیقی چندفرهنگی جهان با ارکستر موسیقی نو در بخش جنبی جشنواره به صحنه می رود.

به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنوار بین‌المللی موسیقی فجر، ارکستر موسیقی نو با حضور مشایخی چهار ‌شنبه 29 بهمن ساعت 21:30 در سالن رودکی به صحنه می‌رود.

در ارکستر موسیقی نو رنگ خیال برای کوارتت زهی به آهنگسازی پریسا واعظ قمصری و نوازندگی مهدی جوانبخت، آرمین قضاتی، ارسلان امیراحمدی، بهرنگ معتمدی اجرا می‌شود.

یکی دیگر از اجراهای این ارکستر، مونولوگ برای ویلنسل به آهنگسازی صنم قراچه‌ داغی است که با نوازندگی وی اجرا می‌شود.

نامه ها برای ویلنسل، اپوس 110، شماره 2 و نهال برای ارکستر زهی، اپوس 227 به آهنگسازی علیرضا مشایخی به نوازندگی صنم قراچه داغی، سوییت ایرانی، اپوس 137، شماره 1 برای ارکستر زهی به آهنگسازی علیرضا مشایخی و ارکستر مجلسی شرق به رهبری مهردادتیموری از دیگر برنامه‌های ارکستر موسیقی نو در جشنواره است.

علیرضا مشایخی در سال 1318 در تهران متولد شد و در سال 1343 تحصیلات خود را در رشته‌ آهنگسازی در آکادمی موسیقی و هنرهای نمایشی وین به پایان رساند و برای ادامه تحقیقات خود در زمینه‌ موسیقی الکترونیک عازم هلند شد. استاد پیانوی او در ایران افلیا کمباجیان و اساتید آهنگسازی او در اتریش و هلند هانس یلینک و کارل شیسکه از نظریه پردازان برجسته‌ی موسیقی معاصر بودند. همکاری مشایخی به‌عنوان آهنگساز میهمان و محقق میهمان در دانشگاه اوترخت هلند حدود پازده سال ادامه یافت. علیرضا مشایخی در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.

او در سال 1374 ارکستر موسیقی نو را پایه‌ریزی کرد. این ارکستر با سولیست‌های برجسته‌ی ایرانی و بین المللی کنسرت داشته است و در طول فعالیت خود شش لوح فشرده در ایران، یک لوح فشرده در بلژیک و یک صفحه 33 دور در امریکا منتشر کرده و تعداد زیادی کنسرت، دوسالانه نوازندگی و آهنگسازی و همچنین جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر را در کارنامه خود دارد. علیرضا مشایخی از پیشگامان موسیقی چندفرهنگی جهان است. اکثر ارکسترهای موسیقی کلاسیک ایران و اکثر نوازندگان موسیقی کلاسیک در ایران از طریق آثار او با موسیقی مدرن و نوگرا آشنا شده‌اند.

تاکنون بسیاری از نوازندگان برجسته ایرانی و جهانی با ارکستر موسیقی نو همکاری داشته‌اند ارکستر موسیقی نو هشت آلبوم در اختیار علاقه مندان قرار داده است و در سال 1390 در مراسم پایانی فستیوال صوت هامبورگ آخرین اجرا را به عهده داشته است.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.