مجید کیانی، نوازنده سنتور، مدرس موسیقی ایرانی و عضو شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره موسیقی فجر از ابتدا که راه‌اندازی شد روی چند محور توجه داشت و هنوز هم این توجهات را دارد. یکی از این محورها توجه به موسیقی‌ مناطق مختلف ایران است. از آنجایی که جشنواره فجر یک جشنواره ملی محسوب می‌شود خوب است که از هنرمندان مناطق مختلف دعوت کند. موسیقی سنتی و همچنین موسیقی کلاسیک هم در این جشنواره جایگاه خاص خودشان را دارند. بنابراین چنین جشنواره‌ای می‌تواند هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ خود هنر موسیقی تأثیرگذار باشد.
عضو شورای سیاست‌گذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: می‌توانیم بگوییم که در واردات و در صادرات هنر چندان موفق نبوده‌ایم، اما ناامید نیستیم و با مدیریت فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است این امید وجود دارد که در سال‌های آینده بتوانیم در جشنواره موسیقی فجر به این موفقیت دست پیدا کنیم.
کیانی بیان کرد: جشنواره فجر باید تفکیکی بین موسیقی جدی با موسیقی که مردمی و گاهی اوقات حتی مردم‌پسند است قائل شود. وقتی این دو گونه موسیقی در هم هستند در واقع گویی جشنواره را به یک موسیقی ویترینی، غیرجدی و مردمی سوق می دهد. اما چون این جشنواره ملی است باید به هر دو وجه توجه شود..
این هنرمند تأکید کرد: متأسفانه ما موسیقی مردمی را فقط در پاپ می‌بینیم، در حالی که حتی موسیقی کلاسیک هم اگر درست اجرا نشود و اصالت‌هایش رعایت نشود، آن هم به یک موسیقی پاپ کلاسیک نزول می‌کند. اگر دقت کنیم در فرهنگ کنونی جامعه تمام موسیقی‌های سنتی که داریم از نوع پاپ سنتی هستند و حالت جدی بودن و هنری بودن را در خودشان ندارند. کارهای جدی خیلی کم پیدا می‌شود. بنابراین اگر این دو از هم خوب جدا شوند آن موقع است که تکلیف روشن می‌شود و جشنواره می‌تواند جایگاه بین‌المللی و بالای خودش را که باید در زمینه موسیقی داشته باشد فراهم کند. البته این موضوع به این هم بستگی دارد که رسانه‌ها و مطبوعات بتوانند زمینه‌های شناخت موسیقی را فراهم کنند تا مردم هم بدانند که موسیقی که گوش می‌کنند در سطح هنری جدی‌ قرار دارد یا در سطح هنری عامیانه و مردم‌پسند.
عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی فجر درباره نگاه و ویژگی‌های برنامه‌ریزی شده برای دوره پیش روی جشنواره بیان کرد: امسال چون در یک شرایط خاص قرار داریم من زیاد در جریان گروه‌ها و اجراها نیستم که بتوانم اظهارنظری در این زمینه داشته باشم و این بر عهده هیات داوران جشنواره بوده است.
کیانی درباره اضافه شدن بخش رقابتی به جشنواره و ارزیابی‌ آلبوم‌ها نیز بیان کرد: این خیلی خوب است چون انگیزه و تشویق ایجاد می‌کند تا کارهای خوبی انجام شود، اما این موضوع هم منوط بر این است که داوری خوبی انجام شود و آن داوری هم بتواند این تفکیک را داشته باشد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا