سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجربا اجرای ارکسترسمفونیک صدا و سیما شامگاه بیست و دوم بهمن ماه در تالار وحدت آغاز شد.

اجرایی به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

به گزارش ستاد خبری سی وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، شامگاه جمعه 22 بهمن ماه ارکسترسمفونیک صدا وسیما با رهبری آرش امینی سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجررا افتتاح کرد.این اجرا که در دو بخش برگزارشد. درابتدای برنامه  تیزر این دوره از جشنواره به نمایش درآمد و پس ازآن نوازندگان ارکستر، بخش نخست این اجرا را که به موسیقی کلاسیک اختصاص داشت روی صحنه بردند.درابتدا قطعاتی چون سوئیت کوچک برای ارکسترزهی اثرکارل نیلسن را به اجرا در آمد و درادامه این بخش که با سازهای بادی و گروه کر همراه بود، سرناد برای سازهای بادی اثرآنتون دوژاک و «والس اندوهناک» اثر ژان سیبیلیوس اجرا شد. رهبرگروه کر این ارکستر رازمیک اوحانیان بود که دربخشی از این اجرا با همراهی آرش امینی، به روی صحنه آمد و مورد تشویق حاضران درسالن قرار گرفت.

بخش دیگر برنامه ارکستر سمفونیک صدا و سیما اختصاص داشت به اجرای قطعه خاطرانگیز «پیروزی» اثرهمایون رحیمیان که متناسب با فضای جشنواره بود .اما بخش ویژه این ارکستراجرای آلبوم پوئم سمفونی «سرباز» اثر آرمان مهربان بود که درواقع ادای احترام و یادی از شهید سردارحاج قاسم سلیمانی بود که دراین برنامه  منتخبی از این آلبوم با خوانندگی امیرحسین سمیعی به اجرا درآمد. پوئم سمفونی سرباز شامل شش موومان است که قبل تر توسط این ارکستر به اجرا درآمده بود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. سمیعی تکخوان این اجرا، دراین برنامه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر درجملاتی گفت: بسیارخوشحالیم درافتتاحیه جشنواره سی و هفتم موسیقی فجر با ارکسترسمفونیک صدا و سیما در خدمت شما هستیم.

او درادامه افزود:«پوئم سمفونی سرباز» که قطعاتی ازآن به اجرادرآمد، حاصل همکاری راهبردی نهادهای فرهنگی و هنری است و امشب بعد از گذشت دوسال ازساخت این اثر، فرصتی بدست آمد تا ازاین دوستان تشکر کنم . از آقای امرودی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران وهمچنین دکتر محمد مهدی نراقیان(رئیس اسبق دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما) کمال تشکر را دارم چرا که در زمان ساخت این آلبوم،که کوران پیک سوم کرونا بود،شرایطی فراهم کردند تا این پوئم سمفونی ضبط شود. و درادامه همت مضاعف استاد عزیزم دکترعلیرضا قزوه. هر سه این بزرگواران دغدغه تولید و ضبط این کار را داشتند. همچنین از آقای آرمان مهربان آهنگساز این اثر و آقای علی محمد مودب شاعر این کارهم  تشکر میکنم.

سمیعی به همراهی و همیاری نوازندگان این آلبوم اشاره کرد و درادامه افزود: درآن زمان که مشغول ضبط این آلبوم بودیم شرایط سختی وجود داشت و حتی به سختی این قطعات بصورت انفرادی در استودیو ضبط می شد و باید بگویم این نوازندگان بی نظیر هستند.هنرمندانی که پای کاروهنرشان ایستادند و لحظه ای عقب ننشستند و البته درآن روزها پا به پای آقای آرمان مهربان و دست اندرکاران تولید این اثر، آقای آرش امینی و آقای رازمیک اوحانیان و نوازندگان شاخص ارکستر صدا و سیما تلاش بسیاری انجام دادند.

او در ادامه بیان کرد: حدودایک ماه قبل همایش «مقام حماسه» به یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با اجرای ارکسترهای سمفونیک و پاپ مرکز موسیقی و سرود صداوسیما برروی همین صحنه اجرا شد و کسانی که اطلاع دارند می دانند هجمه های بسیاری از رسانه های معاند انجام گرفت اما  امروز این نوازندگان همچنان برروی این صحنه ایستاده اند و سازمی نوازند.

او از ارزش والای این هنرمندان گفت و در ادامه صحبت های خود افزود:  «پوئم سمفونی سرباز» را باردیگر در مراسم افتتاحیه جشنواره موسیقی فجر اجرا می کنم  و قطعا هرجا که نیازباشد حمایت خواهم کرد.

علی سلاجقه(معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، بهمن نامورمطلق (رئیس فرهنگستان هنر)، محمد رئیس‌زاده(رئیس سازمان نظام پزشکی)،حجت الاسلام و المسلمین میثم امرودی(رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)،علیرضا قزوه (رئیس دفتر شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما)، محمد اله یاری فومنی رئیس سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر و حسن ریاحی (دبیرسی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر) از میهمانان این برنامه بودند.