گروه کر فلوت تهران، ارکستر فیلارمونیک کردستان، گروه سهند، گروه کر ارکستر سمفونیک تهران و… در جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی روی صحنه خواهند رفت.

سالن رودکی از مجموعه بنیاد رودکی، یکی دیگر از سالن‌های میزبان اجراهای جشنواره موسیقی فجر است. این سالن به نسبت تالار وحدت، گنجایش بسیار کمتری دارد و به اجراهایی اختصاص داده شده که طبیعتاً مخاطبشان محدودتر است. در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، 18 گروه مختلف موسیقی در سالن رودکی به روی صحنه می‌روند که این گروه‌ها در بخش‌های محلی، تلفیقی، کلاسیک و بین‌المللی هستند و فقط کنسرت پاپ در این سالن برگزار نمی‌شود. در ادامه مروری خواهیم داشت بر اجراهای سالن رودکی در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر:

کُر فلوت تهران (فیروزه نوائی) – چهارشنبه 22 دی (18:30)

اجراهای سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی با یک هنرنمایی متفاوت آغاز می‌شود. در شب اول این جشنواره، کُر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی، 10 اثر مشهور همنوازی فلوت هنرمندان ایرانی و بین‌المللی را خواهد نواخت. قطعه “رقص دایره” اثر حشمت سنجری، اثر “فانتزی روستایی” ساخته فرانتز داپلر و آثاری از هنرمندانی نظیر توماسو آلبینونی، موتزارت، آنتونیو ویوالدی و…، رپرتوار این اجرا را شامل می‌شوند. در این کنسرت که در 2 بخش اجرا می‌شود، کُر فلوت تهران از حدود 40 نوازنده بهره خواهد برد. گفتنی است که کر فلوت تهران به سرپرستی فیروزه نوایی و رهبری سعید تقدسی در سال 1394 به صورت رسمی ثبت شده و آغاز به فعالیت کرده است. بیشتر اعضای این گروه عضو “انجمن فلوت ایران” و همکار این مجموعه هستند. در این ارکستر سهیل کوشان‌پور به عنوان مدیر هنری و احسان تارخ مدیر اجرایی فعالیت می‌کنند. کر فلوت تهران شامل چهار ساز از خانواده فلوت است: پیکولو، فلوت، فلوت آلتو و فلوت باس.

ارکستر فیلارمونیک کردستان (مهدی احمدی) – پنجشنبه 23 دی (18:30)

ارکستر فیلارمونیک کردستان به رهبری مهدی احمدی و دستیاری ارسلان کامکار، خوانندگی هانا کامکار و داریوش گودرزی در دومین روز جشنواره موسیقی فجر، قطعاتی از موسیقی اصیل کردی را اجرا خواهد کرد. همچنین قرار است که این ارکستر قطعاتی از موسیقیدانان بزرگ جهان را نیز در این برنامه اجرا کنند اما بیشترین قطعاتی که در این ارکستر اجرا می‌شود آثار و قطعاتی از موسیقی اصیل کُردی است. ارکستر فیلارمونیک کردستان از سال 1384 توسط مهدی احمدی، خالد مبارکی، امین رحیمی، مرتضی کرمی و… بنیان نهاده شد و پس از طی مسیر تکمیل و ترقی اکنون با بیش از پنجاه نوازنده مشغول فعالیت است. این ارکستر به پیشنهاد دکتر حمیدرضا اردلان از سال 1393 دارای هیئت امناء شد. ارکستر فیلارمونیک کردستان، سابقه چند دوره اجرا در جشنواره فجر و جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی دیگر را در کارنامه خود دارد.

گروه “چریکه” از کرمانشاه (سید سلمان حسینی) – پنجشنبه 23 دی (21:30)

گروه موسیقی “چریکه” به سرپرستی سید سلمان حسینی با اجرای قطعاتی از موسیقی تنبور کرمانشاه در سالن رودکی به روی صحنه خواهد رفت. محور اصلی موسیقی گروه “چریکه” بر اساس ساز تنبور است و قطعاتی نظیر “آواز مجنونی”، “تصنیف دواله (از ساخته‌های علی‌اکبر مرادی)”، “آواز مجنونی لنگ”، “قطعه بهار (بر اساس مقام دواله)”، “مقام سحری”، “وصال” و “آواز براله (درآمدی بر مویه)” برخی از آثار رپرتوار کنسرت‌های “چریکه” هستند. اعضای گروه موسیقی کرمانشاهی “چریکه” عبارتند از: سید سلمان حسینی (سرپرست، آهنگساز و نوازنده تنبور)، سید سیاوش یادگاری (خواننده)، سید وصال حسینی (نوازنده تنبور)، سید آرمان دکه‌ای (تنبور)، آسیه احمدی (تنبور)، سید آریا حسینی (تنبور)، شیدا ذوالنوری (تنبور)، بیتا همتی (تنبور)، امیر حسین همدانی‌زاد (تنبور)، مهسا شهبازیان (قانون)، پیام شریف‌ن‍ژاد (عود)، متین آهنگرانی (کمانچه)، یوسف اشرفی شهمیرزادی (تنبک)، امین هنرجو (دف و دمام) و سپید شایان (کوزه و دمام).

گروه آوازی تهران (میلاد عمرانلو) – جمعه 24 دی (18:30)

“وکاپلا” یا گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو پس از یک سال دوری از جشنواره موسیقی فجر، دوباره به جدول اجراهای این فستیوال بین‌المللی بازگشت. این گروه موسیقی سابقه 10 ساله دارد و در سال‌های اخیر به‌جز دوره سی و یکم، در دوره‌های دیگر جشنواره موسیقی فجر حضور مداوم داشته است. گروه آوازی تهران (وکاپلا) یک گروه کر آکاپلا است که فعالیت خود را در زمستان ۱۳۸۴ آغاز نمود. این گروه شامل ۱۶ خواننده در ۴ بخش صدایی سوپرانو، آلتو، تِنور و باس است که هر بخش صدایی خود قابلیت تقسیم به دو زیر بخش را دارد. در بخش سوپرانو پریسا دلفانی، نازنین روستا، پگاه عینک چی و سولماز جوانبخت، در بخش آلتو مهدیه صفری، سمیرا محسنی، گلناز نویدان و لیلا نوری، در بخش تنور فرهاد خزری، کامران عروج زاده، سید مهدی ابطحی، علی مصیبی آلاشتی و در بخش بأس نوید یزدانیان، هادی آژیر، فرزاد امیری و مهرداد ناصحی اعضای گروه کر آوازی تهران را تشکیل می‌دهند.

گروه سهند (رشید وطن‌دوست) – جمعه 24 دی (21:30)

دومین کنسرت شب سوم اجراهای جشنواره موسیقی فجر در سالن رودکی به اجرای یکی از گروه‌های باسابقه جشنواره اختصاص دارد. گروه “سهند” به سرپرستی رشید وطن‌دوست از جمله گروه‌هایی است که در دهه گذشته با حضور مستمر در بخش جنبی جشنواره موسیقی فجر، تجربه حضور در این فستیوال را به دست آورده و امسال نیز با اجرای قطعاتی از موسیقی آذربایجان از علاقه‌مندان به موسیقی آذری پذیرایی خواهد کرد. در این کنسرت موسیقی، چند نوازنده سازهای پیانو، نقاره، تار، کارمون، گوشه نقاره و کمانچه، سرپرست و خواننده گروه سهند را همراهی خواهند کرد. وطن‌دوست در این اجرا قطعات ماندگار موسیقی آذربایجان از جمله حیدربابا و ساری گلین را به هم‌زبانانش تقدیم می‌کند.

کُر ارکستر سمفونیک تهران (رازمیک اوحانیان) – شنبه 25 دی (18:30)

گروه کُر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری رازمیک اوحانیان که سال گذشته نیز در جشنواره فجر به روی صحنه رفته بود، یک بار دیگر در سالن رودکی به روی صحنه می‌رود. در این اجرا کُر ارکستر سمفونیک تهران، قطعاتی از آهنگسازان اروپایی نظیر موتزارت، کاپو، چیارا و… را به همراه آثار آهنگسازان ایرانی اجرا خواهد کرد. همچنین قطعاتی انقلابی چون “پیمان با رهبر” و “بیست و دو بهمن” و گلچینی از آهنگ‌های فولکلور ایران نیز در این کنسرت اجرا می‌شود. نوازندگی پیانو این کنسرت به عهده امیر بیات و آلوین آوانسیان است و شاکه آقامال، آتوسا کلانتری، امین سیفیان و محمدرضا صادقی به ترتیب سرگروه بخش‌های سوپرانو، آلتو، تنور و باس خواهند بود.

ارکستر خانه هنرمندان ایران – شنبه 25 دی (21:30)

ارکستر تازه تأسیس “خانه هنرمندان ایران” به سرپرستی دکتر محمد سریر و با همراهی محمود میرزایی و علی تفرشی در نخستین محک جدی خود در جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. اعضای این ارکستر را عموماً جوانان تشکیل می‌دهند و میانگین سنی ارکستر خانه هنرمندان ایران، حدود 20 سال است. همچنین در این اجرا، گروه کر خانه هنرمندان ایران نیز به سرپرستی محمود میرزایی، به هنرنمایی خواهد پرداخت. اعضای ارکستر و گروه کر خانه هنرمندان ایران عبارتند از: علی مسیبی، کامران عروج زاده، سمیرا محسنی، نوید ناصحی فر، فرهاد خزری، گلناز نویدان، فرزاد امیدی، نوید یزدانیان، آناهیتا خسروی، بهاره یاوری، روشنک کی منش و سمیه کنعانی، کیانا آرامش، علی بهارلو، ملیکا راسخی نژاد، فرامرز عباسی، مهدی زارعی، موحد مهدوی، حمیده عباسی پور، محمد ابراهیم‌زاده، محمدرضا نامجو، فرشاد حیدری، کیوان دباغی، پرنیان آقایانی، مهرنوش مهرپوریا، سهیل ملک‌زاده ویدا ملاحسنی، گلسانا شناسایی، المیرا نعمت زاده و سحر بغدادی.

ارکستر بادی کارا (بردیا کیارس) – یکشنبه 26 دی (18:30)

ارکستر بادی کارا به سرپرستی بردیا کیارس با اجرای قطعاتی از سانتانا، تیچلی، فرانک سیناترا، کُلد پِلِی، موسیقی انیمیشن علاءالدین و… به جشنواره فجر می‌آید. این ارکستر اسفندماه سال گذشته با حضور افتخاری نصیر حیدریان (رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران و استاد رهبری ارکستر در دانشگاه گِراتس کشور اتریش) فعالیت‌های خود را آغاز کرد و در هفدهمین جشن خانه موسیقی به اجرای برنامه پرداخت که با استقبال خوب اهالی موسیقی همراه شد. همچنین ارکستر “کارا” روز 8 دی‌ماه سال جاری نیز در تالار وحدت به روی صحنه رفت و خود را برای برگزاری کنسرتش در جشنواره موسیقی فجر آماده کرد. “ارکستر بادی کارا، آنسامبلی متشکل از مطرح‌ترین نوازنده‌های ایران است که با سازهای بادی چوبی، بادی برنجی، درامز، گیتار باس و پرکاشن به رهبری بردیا کیارس قطعات شاخص موسیقی جهان را در سبک‌های متفاوت اعم از لاتین، جَز و … اجرا می‌کنند.

ترانه‌های ماندگار (آرمین قیطاسی) – یکشنبه 26 دی (21:30)

تریو “ترانه‌های ماندگار” به سرپرستی آرمین قیطاسی پس از موفقیت در اجرای اخیر خود، این بار به جشنواره فجر می‌رسد. این کنسرت 13 و 14 دی‌ماه در سالن رودکی برگزار شد و با استقبال خوبی همراه شد. در تریوی “ترانه‌های ماندگار، مهرداد عالمی ویولن‌سل می‌نوازد؛ امیر دارابی که یک جوان 19 ساله و بسیار بااستعداد است، پیانو می‌نوازند و آرمین قیطاسی نیز نوازندگی فلوت را بر عهده دارد. همچنین این تریو، دو خواننده تِنور نیز دارد که قطعات ماندگار موسیقی فارسی و آذری را با صدای خود می‌خوانند. مهدی محمدی و یاشار احمدی این دو خواننده هستند که آثار جان مریم، انتظار شیرین، ستاره و آثار آهنگسازان آذربایجانی چون توفیق قلی اف، فکرت امیرُف و واصف آدیگوزلف را اجرا خواهند کرد.

آنسامبل پرکاشن تهران – سه‌شنبه 28 دی (18:30)

آنسامبل پرکاشن تهران یکی از برگزیدگان نخستین دوره جشنواره موسیقی معاصر تهران، بلافاصله پس از اجرا در ششمین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک تا معاصر در قالب سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود. این آنسامبل شامل عضوهایی به نام‌های روشنک رفانی، ماهان ببری، سالار محمد اصغری، حسین محمد حسینی، علیرضا ارجمند، سینا فتح‌العلومی، عرفان فرشی‌زاده و همایون آرام‌فر است. آنسامبل پرکاشن معاصر تهران در سال ١٣٩۴ برای اولین بار به بهانه نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران و به منظور اجرای آثار ساخته شده برای سازهای کوبه‌ای با هدف معرفی ظرفیت‌های سازهای کوبه‌ای و تغییر نگرش رایج درباره‌ی این سازها تأسیس شد. این آنسامبل که متشکل از نوازندگان جوان ایرانی است، سعی دارد در روند فعالیت حرفه‌ای خود با تمرکز بر اجرای آثار معاصر به اجرای آثاری از دوره‌های دیگر موسیقی نیز بپردازد و با تکیه بر توانایی‌های فردی و گروهی علاوه بر اجرای آثار موجود آثار جدیدی نیز تهیه کند.

برگزیدگان جشنواره جوان – سه‌شنبه 28 دی (21:30)

اجرای برخی از برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در جشنواره فجر یکی از ایده‌هایی بود که در طول سال بارها مورد بررسی قرار گرفت. جشنواره موسیقی جوان هر ساله در شهریورماه برگزار می‌شود و سازهای مختلف برندگان خود را در سه رده سنی می‌شناسند. در این بین خیلی‌ها معتقدند که این جوانان پس از برگزیده شدن نیاز به حمایت دارند و باید به آن‌ها مجال هنرنمایی داده شود. از این رو ریاست جشنواره موسیقی فجر یک سئانس از اجراهای سالن رودکی را به اجرای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان اختصاص داده تا آن‌ها هنرشان را به منصه بروز و ظهور برسانند. علاوه بر برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان، برگزیدگان جشنواره موسیقی نواحی و برگزیدگان جشنواره موسیقی معاصر نیز در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر مجال برگزاری کنسرت یافته‌اند.

ارکستر نغمه باران – چهارشنبه 29 دی (21:30)

ارکستر ملی “نغمه باران” که اوایل دی‌ماه پس از یک سال وقفه در تالار وحدت به روی صحنه رفت، اجرای سوم دی خود را در جشنواره موسیقی فجر نیز تکرار خواهد کرد. سرپرستی و خوانندگی این ارکستر بر عهده علی امیرقاسمی است که در اجرای 29 دی، قطعات خاطره‌انگیز علی تجویدی، حبیب‌الله بدیعی و علی‌نقی وزیری را می‌خواند. در این کنسرت آرمین تاجبخش، ارکستر نغمه باران را رهبری می‌کند و علیرضا خلج‌اسماعیلی، مهران امیدیان، مسعود نجفی و کوشا کرمی نیز به ترتیب به عنوان کنسرت مایستر و سولیست ویولن، سولیست تار، سولیست سنتور و سولیست پیانو او را همراهی خواهند کرد.

گروه شواش مازندران (محمدابراهیم عالمی) – پنجشنبه 30 دی (18:30)

مازنی‌ها به یاد استاد احمد محسن‌پور در سی و دومین جشنواره موسیقی فجر می‌نوازند. گروه موسیقی “شواش” در تازه‌ترین تجربه خود در قالب جشنواره موسیقی فجر به روی صحنه می‌رود و به یاد سرپرست و مؤسس خود می‌خواند. احمد محسن‌پور این گروه موسیقی را در سال 67 با هدف پژوهش و تولید موسیقی اصیل مازندرانی تشکیل داد و با حضور او حدود 22 آلبوم از گروه “شواش” منتشر شد. این موسیقیدان و نوازنده زمستان سال گذشته در سن 70 سال فوت شد تا سرپرستی گروه “شواش” به خواننده با سابقه این گروه (محمدابراهیم عالمی) برسد. بنابراین گروه موسیقی “شواش” در شب پایانی سی و دومین جشنواره موسیقی فجر با سرپرستی و خوانندگی محمدابراهیم عالمی، قطعات مازنی خود را به یاد استاد بی‌بدیل موسیقی مازندران اجرا خواهد کرد.

گروه لیان (محسن شریفیان) – پنجشنبه 30 دی (21:30)

گروه موسیقی “لیان” به سرپرستی محسن شریفیان پس از غیبت در دوره قبل جشنواره موسیقی فجر، با یک اجرای پرانرژی دیگر از موسیقی بوشهری به سی و دومین دوره این جشنواره بین‌المللی می‌آید. در این کنسرت گروه “لیان” با دو خواننده به نام‌های آکا صفوی و محمد فرامرزی به روی صحنه می‌رود و قطعاتی نظیر ماهی فروش، یار یار، خیام‌خوانی و… را اجرا خواهد کرد. اعضای گروه موسیقی “لیان” برای این اجرا عبارتند از: حسین سنگسر (نوازنده دم‌دم)، مهدی شریفیان (نوازنده عود)، محمود بردکنیا (نوازنده دمام)، مرتضی پالیزدان (نوازنده ضرب و تمپو)، ایمان قاسمی (نوازنده شیکر، دایره زنگی)، حمید اکبری (نوازنده تمپو، کاخون و دایره)، امین سلیمیان (نوازنده دایره) و حمزه مقدم (نوازنده دایره). همچنین شریفیان نیز در این اجرا ضمن سرپرستی گروه خود، همچون کنسرت‌های قبلی “لیان”، ساز نی‌انبان می‌نوازد.

منبع:هنرآنلاین