گروه موسیقی «سایه‌سار» در بخش رقابتی گروه نوازی کلاسیک ایرانی سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، با ارائه مناجاتی از خواجه عبدالله انصاری فضایی عرفانی را برای مخاطبان تدارک دیده است.

به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره ‌بین‌المللی موسیقی فجر، حسین سلیمانی سرپرست گروه موسیقی «سایه‌سار» درباره اجرا در جشنواره گفت: قطعات گروه «سایه‌سار» در دستگاه همایون اجرا خواهد شد و مناجاتی از خواجه عبدالله انصاری اولین قطعه‌ای است که اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ‌تصنیف «دیوانه» با شعری منسوب به خواجه عبدالله انصاری، یک قطعه ضربی، تصنیف «روزهای خوب»‌ با کلامی از قیصر امین‌پور، تصنیف «گناه پنهان» با کلامی از سعدی به همراه ساز و آواز، ترکیب قطعات ما را در جشنواره موسیقی فجر تشکیل می‌دهند.

سرپرست گروه «سایه‌سار» تاکید کرد:‌ فضا و رویکرد کار ما تا حدی عرفانی است اما قطعه‌ای که از قیصر امین‌پور انتخاب کرده‌ایم، امروزی‌تر است.

حسین سلیمانی با بیان اینکه گروه «سایه‌سار»‌ در سال 87 نیز در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداخته است، افزود:‌ مقوله جوانگرایی که مسئولان جشنواره موسیقی فجر آن را مد نظر قرار داده‌اند، اتفاق مطلوبی است. استادان در گذشته هنر خود را ارائه داده‌اند و حالا نوبت جوان‌ترهاست که از شور و اشتیاق جوانی برای رشد موسیقی کشور بهره بگیرند و درس‌های آموخته را پس بدهند.

این هنرمند همچنین گفت:‌ نسل جوان موسیقی ما بسیار فعال است و نیاز به حمایت دارد. به نظر من این جوان‌ها باید در جشنواره حمایت شوند، زیرا شرایط کار مثل برگزاری کنسرت و انتشار آلبوم هم هزینه دارد و هم نیازمند از سرگذراندن مسیری سخت و طولانی است.

شرکت‌کننده بخش رقابتی گروه نوازی کلاسیک ایرانی جشنواره موسیقی فجر تاکید کرد: من فکر می‌کنم، این جوان‌گرایی باید همیشه وجود داشته باشد تا مسیری برای جوانان باز شود و آنها بتوانند کار خود را ارائه دهند. ما یک گروه 12 نفره هستیم که در این شهر شلوغ و با سختی‌های موجود تمرین می‌کنیم و آنچه ما را کنار هم جمع کرده، عشق و علاقه به موسیقی است.

وی شرکت گروه‌های موسیقی در جشنواره موسیقی فجر را امری لازم توصیف کرد و گفت‌: در همه دنیا جشنواره‌های زیادی برگزار می‌شود و گروه‌های موسیقی فرصت شرکت در آنها را دارند اما ایران تنها یک جشنواره موسیقی معتبر دارد که به طور سالانه برگزار می‌شود و حضور در آن را باید غنیمت دانست.

حسین سلیمانی تصریح کرد:‌ من جشنواره موسیقی فجر را پایگاهی می‌دانم که گروه‌های موسیقی می‌توانند کارشان را راحت و بی‌دغدغه به روی صحنه ببرند بدون اینکه درگیر پرداخت هزینه‌های سرسام آور باشند. این جشنواره میزبان رسانه‌ها و مردم هستند و هنرمند هم می‌خواهد با مردم ارتباط بگیرد و هنرش را به نمایش بگذارد.

سلیمانی آهنگساز، نوازنده کمانچه و سرپرست «سایه سار»‌است و در کنار او علی بشر دوست (سنتور)، امیر رفعتی(آواز)ٰ ثمین قربانی(همخوان)ٰعلی حسینی (نی)، ادیب فروزان (تار)، شهاب‌الدین آذین‌مهر(تار)، فریده رضایی (قانون)، امین یساولی (عود)، عسل پیله وری (کمانچه)، میلاد بختیاری (تنبک) و هانیه گل‌محمدی(دف) اعضای گروه را تشکیل می‌دهند.

گروه «سایه‌سار» از سال 85 فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و تاکنون کنسرت‌هایی در ایران، قبرس، ترکیه، مالزی و کره جنوبی برگزار کرده است. آلبوم «نگاه آشنا» نیز از این گروه منتشر شده است.

سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی 24 بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می شود.