آنیا لخنر ، نوازنده شاخص ویلنسل که سال گذشته هم با کوارتت تارکوفسکی در ایران روی صحنه رفته بود، مخاطبان موسیقی در ایران را مخاطبانی خون گرم و با دقت می​داند و امیدوار است اجرای امسالش با آرتور آوانِسُف در ایران مورد توجه قرار گرفته باشد.

به گزارش ستاد خبری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، لخنر شب گذشته اجرای اولش در قالب دوئت پیانو و ویلنسل با آرتور آوانِسُف در ایوان شمس برگزار کرد که مانند اجرای سال گذشته او و کوارتت تارکوفسکی مورد توجه علاقمندان قرار گرفت.

آنیا لخنر درباره حضوره دوباره​اش در ایران و مخاطبان کنسرت ایرانی به ستاد خبری جشنواره گفت: مخاطبین ایرانی خیلی گرم بودند و به خوبی به موسیقی گوش می‌سپردند و دیدی باز نسبت به موسیقی‌ای که نواخته می‌شد، داشتند.

لخنر در روز اول جشنواره به تماشای اجرای دوئت پیانو و کمانچه پیمان یزدانیان و حسام اینانلو رفت و آن را کنسرت خوبی ارزیابی می​کند و معتقد است: حسام اینانلو نوازنده‌ کمانچه‌ بسیارخوبی است. در آن اجرا هم نوازندگان خارق​العاده بودند و هم مخاطبان و این مورد ویژه‌ای است. شاید به دلیل اینکه در ایران کنسرت‌های زیادی از این دست مثل کشورهای دیگر برگزار نمی‌شود، هرکنسرت ارزش بیشتری پیدا می‌کند. هرچند دلیل ناراحت کننده‌ای است، اما به هر تقدیر برای یک موزیسین مخاطبینی اینچنینی بهترین چیزی است که می‌تواند وجود داشته باشد.

در رپرتوار اجرایی دوئت لخنر و آوانسف در کنار قطعاتی از بتهوون، آروُو پارت و دینو سالوتزی قطعه‌ای هم از هوشیار خیام،آهنگساز جوان ایرانی وجود دارد. لخنر درباره انتخاب این قطعه گفت: وقتی داشتیم با آرتور قطعه‌ها را انتخاب می‌کردیم قصد داشتیم حتما قطعه‌ای از یک موسیقی​‌دان ایرانی متناسب با حال وهوای سایر قطعات اجرا کنیم. من هوشیار را نمی‌شناختم اما آرتور او را می‌شناخت. آنها با هم دوست هستند و آرتور قبلا چندین قطعه از او را اجرا کرده ​است. هوشیار این قطعه را اختصاصا برای اجرای ما نوشته است. اما با ما شرط کرده بودکه اگر قطعه را دوست نداشتیم آنرا اجرا نکنیم. ولی ما از این قطعه خیلی خوشمان آمد و در اجرایمان در جشنواره‌ فجر امسال برای اولین بار این قطعه اجراشد.

آنیا لخنر همچنین وضعیت آکوستیک سالن ایوان شمس و تعدادی از سالن های ایران را چندان مناسب برگزاری اجرای موسیقی نمی داند. او در این باره می گوید:«سالن ایوان شمس سالن استاندارد اجرای موسیقی نیست. این را هم بگویم اینگونه نیست که در اروپا همه‌ی سالن‌ها دارای این استانداردها باشند. در آلمان در سالن‌های زیادی اجرا داشته‌ام که از نظر فنی دارای استاندارهای لازم نبوده‌اند. به هر حال در همین حد هم اجراها دلگرم کننده و راضی کننده است و من اشتیاق زیادی برای اجرا در ایران دارم».

آنیا لِخنر، نوازنده‌ی ویولنسل از آلمان و آرتور آوانِسُف، نوازنده پیانو از ارمنستان شب گذشته قطعاتی از بتهوون، آروُو پارت، دینو سالوتزی و هوشیار خیام را اجرا گردند و امشب هم دوباره در تالار ایوان شمس روی صحنه خواهد رفت.

آنیا لخنرکه سال گذشته با تارکوفسکی کوارتت به ایران آمد، نوازنده توانمند با تجربیات بسیارگسترده است. طیف گسترده ای ازکارهای لنخر از او نوازنده ای با تواناییها بالا در زمینه های مختلف ساخته است؛ نوازنده سولو در موسیقی ارکسترال، کلاسیکال و موسیقی چمبر (موسیقی کلاسیکی که برای گروه کوچکی از نوازندگان طراحی شده و مایه های فلکلور هم دارد) معاصر تشکیل می دهد. همچنین به پروژه‌هایی میپردازدکه به سنتهای بداهه نوازانی گوناگونی ارجاع دارد. از جمله فعالیتهای دنباله دار لنکر همکاری او باسالوتزیاست که از اواسط دهه 90 با آلبوم Kultrum ،اولین آلبوم سلوتزی با ECM آغاز میشود. تایگران منصوریان (آهنگساز برجسته ارمنی) درباره او می​گوید: ویولنسل آنیا لنخنر پنجره بازی است که تمام صداهای خالص موسیقیِ گوشه گوشه هستی را پذیر است.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر تا یکم اسفند ادامه دارد.