آغاز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از فردا

اجرای گروه اتریش، موسیقی نواحی، دستگاهی و کلاسیک در روز اول جشنواره

پخش اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به صورت مجازی از فردا 28 بهمن ماه آغاز می شود.

به گزارش روابط عمومی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، در نخستین روز سی وششمین جشنواره موسیقی فجر اجرای پنج گروه موسیقی در فضای مجازی پخش می شود.

اجراهای گروه های ایستم، سوییت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا، دوئت ویلا مادلنا (کشور اتریش)، کوارتت زهی نماد و ژاو سه شنبه 28 بهمن ماه براساس اعلام زمانبندی و در سایت های جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش می شود.

ایستَم موسیقی نواحی کرمانجی/ سه شنبه 28 بهمن ماه/ ساعت 17

گروه هنرهای آئینی ایستَم با هدف احیای مراسم آیینی کردهای کرمانج، بر زنده‌نگه‌داشتن فرهنگ بومی و آداب‌ و رسوم این قوم شریف تأکید دارد و نمایش این خردده‌فرهنگ‌ها و بازی‌های محلی برای مخاطبان امروزی را محور فعالیت خود قرار داده است.این گروه در طول بیست سال فعالیت هنری خود در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته است و شاهین علیزاده: رهبر گروه و نوازنده‌ی دایره/ مهرداد باغچقی: قُشمه هنرمندان حاضر در این گروه هستند.

سویت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا/سه شنبه 28 بهمن ماه/  ساعت 18:30 

کوراتت زهى رِسپینا در سال ١٣٩۵ فعالیت هنرى خود را در راستاى اجرا و ضبط آثار آهنگسازان ایرانى و غربى آغاز کرد. از مهمترین اهداف این گروه ایجاد فرهنگ شنیدارى جدیدی از طریق اجراى آثار کمتر اجراشده در ایران با رویکردى نو در انتخاب آثار موسیقى است. ازینرو، نخستین اجراى جهانى آثار آهنگسازان ایرانى در اولویت اول این کوئینتت قرار دارد. رسپینا تا به امروز، رپرتوارى از آهنگسازان بزرگ و مهم غربی چون کلود دبوسى، دیمیترى شوستاکوویچ ، پیتر ایلیچ چایکوفسکى و خیام میرزازاده را اجرا کرده است . همچنین، آثار آهنگسازان ایرانى چون مهران روحانى (براى اولین بار در ایران) ،کارن کیهانى، آزاد حکیم رابط، محمدرضا تفضلى، فرزاد فضلى، نگین زمردى، صنم قرچه داغى، سمیرا واثقى نیا و سینا صدقى (نوشته‌شده براى کوارتت زهى رسپینا و اولین اجراى جهانى در فستیوال کلاسیک تا معاصر ۱۳۹۶) را به‌روی صحنه  برده است. اولین آلبوم کوارتت زهی رسپینا با آهنگسازی کاوه میرحسینی، با نام «رازآلود»، در سال ۱۳۹۸ منتشر شد. این گروه از سال ١٣٩٨ پروژه‌ای با عنوان «ضبط آثار آهنگسازان ایرانی» را پی می‌گیرد که، در این راه، آثار متعددی را به‌منظور افزایش آرشیو شنیداری موسیقی مجلسی ایرانی ضبط کرده است. در این اجرا رسپینا، به‌صورت کوئینتت و با همراهی کمانچه و قیچک: شیما شاه‌محمدی/ قانون: صدا صدیفی/ ویُلن: آرش اسدنژاد، آرمین قضاتی/ ویُلا: دانیال جورابچی/ ویُلنسل: ارسلان علیزاده/ کنترباس: پورنگ پورشیرازی و به سرپرستی بهزاد عبدی به‌روی صحنه می‌رود.

دوئت ویلا مادلنا(اتریش)/ سه شنبه 28 بهمن ماه/ ساعت 20

نیکولا زاریچ، نوازنده‌‌‌ی آکاردئون، به‌ شیوه‌ی نوازندگی پُرشور و هنرمندانهش شهره است و فرانز اوبرتالر، نوازنده‌ی زبردست و پرتجربه‌ی کلارینت و ساکسوفون را به تنوع آهنگسازی و ظرافت‌های نوازندگی‌ش می‌شناسند. این دو نوازنده‌ی خبره، به سبب دوستی و نزدیکی حس و حال موسیقایی در کنار هم دوئوی «ویلا مادلنا» را تشکیل دادند. موسیقی این گروه، که حال ‌و هوایش کاملاً متأثر از محله‌ی کولی‌نشینان برزیلی و اجتماعی چندفرهنگی است، آمیزه‌ای است از ملودی‌ها پرقدرت که، از یک سو، با سرانگشتان پرشور این دو هنرمند نواخته می‌شود و از سوی دیگر، یادآور آوای لطیف، ظریف و محسورکننده‌ی موسیقی مجلسی است که از گوناگونی ضرب‌آهنگ و هارمونی گنجینه‌‌ی موسیقایی بی‌کران کشورهای دور از هم برمی‌خیزد.

اجرای دوئت ویلا مادلنا(اتریش) بصورت اختصاصی برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضبط شده است.

 کوارتت زهی نَماد/سه شنبه 28 بهمن ماه/ ساعت 21:30

کوارتت زهی «نماد» ، به‌سرپرستی ستاره بهشتی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) ویُلن و با همراهی مازیار ظهیرالدینی: ویُلن/ بابک کوهستانی: ویُلن/ نوید حمیدی: ویُلنسل در زمینه‌ی موسیقی کلاسیک فعالیت می‌کند. هدف اصلی فعالیت‌های حرفه‌ای این گروه ارائه‌ی برنامه‌ای در سطح یک آنسامبلِ تأثیرگذار در کشور است.

 

گروه ژاو/ سه شنبه 28 بهمن ماه/ساعت 23

گروه ژاو، در سال ۱۳۹۰ و در پیِ گرد هم آمدن  چند دوست نوازنده و آهنگساز موسیقی و به منظور اجرای آثاری در زمینه‌ی موسیقی ملّی ایرانی تأسیس شد. نخستین اجرای رسمی این گروه در آبان ماه ۱۳۹۱، با اجرای آثاری از استادان بنام بیگجه‌خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شور، در کنار آثاری، به آهنگسازی سیاوش کامکار به روی صحنه رفت. نخستین آلبوم رسمی گروه، با نام «رو» در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ رونمایی شد و مورد توجّه و استقبال مخاطبین ژانر موسیقی سنّتی و اصیل ایرانی قرار گرفت. در سال ۱۳۹۵، گروه در مرکز فرهنگی Alibijaz واقع در منطقه پیکاردی کشور فرانسه، قطعاتی از این آلبوم را  به آهنگسازی سیاوش کامکار و همچنین به‌همراه آثاری به آهنگسازی امین جهانگیری اجرا کرد. ژاو در نخستین و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی شرکت کره است. این گروه همچنین در سال 1397، آثار استاد هوشنگ کامکار را با همخوانی صبا کامکار اجرا کرد. در سال 1399 آلبوم دوم گروه به آهنگسازی استاد پشنگ کامکار و صدای سالار عقیلی منتشر شد.

سیاوش کامکار: سرپرست و نوازنده سنتور/ نوید نوروزی:خواننده/ امیرناصر رنجبر:کمانچه و آهنگساز/ پارسا شرافتی:کمانچه/ صابر محمدی:کمانچه آلتو/ سامرند فقیه زاده:ویونسل/ شادی رحمانی:سنتور/ محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار:تار/ مرتضی مومنیان :تمبک/ احسان امامی و امیررضا نصیری:عود، اعضای گروه موسیقی “ژاو” را در این اجرا تشکیل می دهند.

 

اجراهای گروههای ایستم، سوییت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا، کوارتت زهی نماد و ژاو در تالار رودکی ضبط شده است و دوئت ویلا مادلنا در کشور اتریش ضبط شده است.

اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر 28 بهمن تا 4 اسفند در سایت های fajrmusicfestival.com، nay.ir و tiwall.com پخش می شود.