دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر پیرامون دو فراخوان بخش رقابتی و غیررقابتی و همچنین حضور ویژه بانوان و نوجوانانِ عرصه موسیقی نکاتی را بیان کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، رضا مهدوی (دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر) در ابتدا در خصوص حضور هنرمندان موسیقی دستگاهی در جشنواره چهلم فجر توضیح داد: یکی از اهداف در چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر جذب حداکثری خصوصاً از نوازندگان و گروه‌های موسیقی دستگاهی است؛ چرا که شاکله اصلی و زیرشاخه موسیقی کشور، موسیقی دستگاهی است؛  عزیزان تک‌نواز، اجراهای دونوازی و هم‌نوازی و عزیزانی که گروه‌ تشکیل داده‌اند و نخستین‌بار است در جشنواره حضور پیدا می‌کنند. هرچه این هنرمندان گرانمایه بیشتر اجرا کنند، جایگاه موسیقی از جهات مختلف بهتر و برتر خواهد شد و درحقیقت موسیقی ایرانی وجهه والا و قوی‌تری در داخل و خارج پیدا می‌کند. بدین واسطه از امکانات بهتری موسیقیدان‌ها برخوردار می‌شوند به‌لحاظ بسترسازی‌هایی که جشنواره فراهم می‌کند. جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر برای کنسرت تمامی گروه‌های موسیقی به‌ویژه ردیف دستگاهی، یکی از بهترین صحنه‌ها و جایگاه‌هاست.

مهدوی درباره نگاه ویژه به موسیقی بانوان همانند دوره قبل گفت: حضور جدی بانوان پارسال در تالار وحدت  از دیگر نکات مهم این رویداد بین‌المللی است. امسال در نظر داریم تعداد بانوان در چهلمین جشنواره را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم و از دوره قبل این بخش را احیا کردیم تا گروه‌های مختلف اعم از پیشکسوتان و جوانان از تمام نقاط کشور با گرایش‌های مختلف موسیقایی در بخش‌های مختلف حضور پیدا کنند. این موضوع می‌تواند به پیشرفت و توسعه کمی و کیفی بخش موسیقی بانوان کمک شایانی کند و انشالله در آینده نزدیک شاهد برگزاری یک جشنواره ویژه بانوان هم باشیم.

او در خصوص بخش پاپ و دیگر گونه‌های موسیقی افزود: در بخش‌های دیگر مانند غیررقابتی نیز موسیقیِ مردم‌وار یا همان پاپیولار است که سال گذشته یک سالن در جنوب شهر به سالن‌های این بخش اضافه کردیم و اگر استقبال بیشتر شود احتمال می‌رود امسال به سه سالن افزایش یابد. در صورتی که جشنواره مستقل موسیقی پاپ و تلفیقیِ ایرانی ایجاد نشود به جایزه «محسن چاووشی» در موسیقی فجر می‌اندیشیم. استقبال هنرمندان موسیقی مردم‌وار به درآمدزایی، پویایی و شادابی جشنواره کمک می‌کند و طبیعتاً از این موضوع استقبال می‌‌شود و حتی در بخش موسیقی رَپ نیز اگر به شرط سلامت و با فرهنگ خانواده ایرانی متناسب باشد این بخش را نیز در کنار موسیقی جَز و راک اضافه خواهیم کرد و به شرط استقبال روی صحنه خواهند آمد و تمامی این‌ها پاسخ به نیازهای توده مردمِ دوست‌دار انواع موسیقی‌ها در این جشن فاخر و بزرگ است.

مهدوی در مورد وجود دو جایزه دیگر در جشنواره چهلم گفت: در صورت استقبال مضاعف نسبت به سال‌های پیش در بخش آهنگسازی و اجرای صحنه‌ای موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک غربی، با اجازه استادانِ نمونه و چهره ماندگار احمد پژمان و فرهاد فخرالدینی به عنوان  دو بزرگ‌مرد موسیقی ایران که در جهان نیز شناخته‌شده هستند، دو جایزه ویژه احمد پژمان و فرهاد فخرالدینی را خواهیم داشت. جایزه احمد پژمان به نفر یا گروه برگزیده موسیقی کلاسیک غربی و جایزه فرهاد فخرالدینی به نفر یا گروه برگزیده موسیقی دستگاهی با رعایت شعار «وفاق ملی» تقدیم می‌شود که این اتفاق، پدیده‌ای نو در جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص اهمیت حضور گروه‌های نوجوان خاطرنشان کرد: در بخش غیررقابتی جشنواره «کودک و نوجوان» را هم داریم که سال گذشته برای نخستین‌بار در رده سنی 7 تا 18 سال برگزار شد و کودکان و نوجوانانی که تکنوازی و دونوازی داشته باشند و یا نهایتاً هم‌نوازی داشته باشند را در جشنواره شاهد خواهیم بود البته با قوّت بیشتر. این موضوع باعث می‌شود عزیزان هنرمند قوت قلب پیدا کنند و با اعتمادبه نفس بالاتر بتوانند در مهم‌ترین جشنواره موسیقی کشور جایگاه داشته باشند و علاوه بر اجراهایی که در جشنواره‌های موسیقی جوان، امیرجاهد، نوای خرم و دیگر جشنواره‌ها داشته‌اند، در این جشنواره نیز حضور مؤثرتر پیدا کنند و خروجی آن‌ها از جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر می‌تواند جایگاه و شخصیتی درخور به آن‌ها در اجتماع و مجامع هنری بدهد و این موضوع برای آینده کاری‌شان هم قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر را به یک گروه سنی و یا به یک گونه موسیقی نباید خلاصه کرد و قطعاً کودکان و نوجوانان و بانوان جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت. سال گذشته به‌صورت جدی به آن پرداخته‌ایم و امیدوارم سال‌های سال این بخش در جشنواره جایگاه ویژه‌ داشته باشد و انشالله در سالن‌های معتبر و مجهز به بهترین نحو برگزار کنیم.

دبیر جشنواره به بخش رقابتی کودک و نوجوان در دو شاخه آهنگسازی و اجرا اشاره کرد و گفت: در بخش آهنگسازی، آهنگسازانی که در جامعه مطرح‌اند و یا ب هر شکل فعالیت دارند مثل آلبوم‌هایی که منتشر و یا آثاری را برای برنامه‌های کودک و نوجوان و یا دیگر مواردی چون سینما و تیاتر ساخته‌اند، در جشنواره شرکت می‌کنند و به نفر برگزیده جایزه‌ اهدا خواهد شد. بخش دیگر  افراد و یا گروه‌هایی هستند که آهنگسازی این آهنگسازان را اجرای استودیویی می‌کنند و این بخش را از سال گذشته به جشنواره اضافه کردیم و برای این بخش جایزه باربد و جوایز نقدی دیگری هم قائل شدیم. این بخش هیچ ارتباطی ندارد با بخشی که از سال گذشته با عنوان اجرای کودک و نوجوان در رده سنی 7 تا 18 سال اضافه کردیم. در جدولی که در بخش رقابتی آمده، زیرشاخه جایزه آلبوم و جایزه باربد است و نباید این را با بخش رقابتی اشتباه گرفت. فراخوان اولیه در بخش غیررقابتی است که کودکان و نوجوانان، بانوان و دیگر گروه‌ها می‌توانند در آن شرکت عمومی داشته باشند و بخش دوم رقابتی است که جایزه‌های ویژه و جایزه باربد را دارد که در بخش کودک و نوجوان، به آهنگسازی آلبوم و اجرای آهنگسازی در استودیو برای تولید و عرضه در قالب لوح فشرده است و هیچ ارتباطی با بخش اجرای صحنه ۷ تا ۱۸ سال ندارد.

مهدوی در پایان در مورد حضور گروه‌های بالای 18 سال در این بخش و اجرای آثاری که در زمینه کودک و نوجوان ساخته شده گفت: قطعاً همین‌طور است و شاید هم کودکان در تولید آلبومی اجرا داشته باشند که در این صورت نیز جایزه به سرپرست گروه یا تنظیم‌کننده تعلق می‌گیرد. پس اجراهای رده سنی 7 تا 18 سال که  15 دقیقه هر موسیقی‌ای را که آموزش دیده‌اند و بداهه‌وار می‌نوازند جزو داوری قرار نمی‌گیرد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ماه سال جاری در بخش‌های رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استان‌های دیگر برگزار و جایزه موسیقی و ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، موسیقی فیلم، آهنگسازی، اجرای صحنه‌ای، تک‌آهنگ و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.