مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حضور گروه‌های پژوهشی در بخش بین‌الملل توضیحاتی ارائه و همچنین به برخی انتقادها پاسخ داد.

به گزارش روابط‌عمومی سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاهی به جدول برنامه‌های این دوره از جشنواره نشان می‌دهد که توجه ویژه‌ای به موسیقی ردیف دستگاهی و مقامی داشته‌ایم. در این دوره این اجراها خیلی پررنگ بودند، تا حدی که می توان گفت برخی سالن‌ها تا حدی زیادی فقط به اجرای این نوع موسیقی ها اختصاص داده شده بود.

او افزود: امسال شاهد اجراهای درخشانی هم در موسیقی ایرانی بودیم. آقایان حمید متبسم، حسام‌الدین سراج، عبدالحسین مختاباد و … هم از افراد شناخته شده‌ای بودند که به اجرا در تالار وحدت پرداختند و در کل می‌توانم بگویم در این دو بخش اجراهای خوب و زیادی روی صحنه رفت. شاید اگر کسی برود سالن ایرانیان مستقر شود اجراهای دیگر را نبیند، چون این سالن مختص اجرای موسیقی پاپ بود، اما ما 6 سالن داشتیم که تنها یکی از آنها برای موسیقی پاپ بود و در دیگر سالن ها موسیقی ایرانی اجرا شد.

در اجراهای بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره، شاهد حضور گروه‌های خارجی بودیم که اجراهایی پژوهشی را روی صحنه بردند. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این دسته از اجراها اظهار کرد: برخی از اجراهای بخش بین‌الملل امسال و البته نه همه آنها، به دعوت از گروه‌های موسیقی غیر ایرانی که اجراهای پژوهشی دارند، اختصاص یافته بود. اجراهای این بخش باید آورده‌ای برای موسیقی ما داشته باشد، گروه‌هایی که اجرای پژوهشی دارند به همین منظور به جشنواره دعوت شدند و مخاطبان آنها هم عمدتا اهالی موسیقی بودند.

او تاکید کرد: اصولا در بخش بین‌الملل شاهد حضور پررنگ هنرمندان موسیقی کشورمان هستیم و این اتفاق را فرصتی برای تجربه‌ای متفاوت و تعامل میان موزیسین‌های ایرانی و غیر ایرانی و آشنایی فرهنگی می‌دانیم.

فرزاد طالبی در پایان سخنانش با اشاره به حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در چند اجرای جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: به نظر من حضور آقای صالحی در برخی اجراهای جشنواره پیام روشنی بود که ایشان از موسیقی به عنوان یکی از بخش‌های اصلی ارشاد حمایت می‌کنند و به آن علاقه دارند. امیدوارم بعد از جشنواره هم شاهد حضور ایشان باشیم، چون موجب دلگرمی هنرمندان و مدیران است.