ساعت ٢١ و ٣٠ دقیقه نهمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، پایانی بر انتظار علاقه‌مندان ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی بود که روی صحنه تالار وحدت رفت و نواخت.

به گزارش روابط‌عمومی سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک تهران در اجرای شب گذشته قطعه «قطره‌های باران» را به یاد جانباختگان نفتکش سانچی و خانواده‌های آنها نواخت. قطعه‌ای که هنگام اجرا، نه تنها باید به آن گوش جان سپرد بلکه باید به آن چشم دوخت.

هنگام اجرا مخاطبان بر حسب احساسات، ارکستر را تشویق کرده و مدام دست می‌زدند که شهرداد روحانی رو به مخاطبان و ضمن تشکر از احساسات آنها گفت: در پایان هر بخش ارکستر را تشویق کنید، وقتی “براوو” می گویید تمرکز موزیسین‌ها بر هم می‌ریزد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران سپس گفت که اعضای ارکستر اثری از فردریک شوپن اجرا می‌کنند که در سن ١٨ سالگی آن را نوشته است . این اثر کنسرت پیانو شماره دو نام داشت و سولیست پیانوی آن نیز مارتین فان دن هوک از هلند بود.

بعد از این سخن شهرداد روحانی، حاضران که همواره مشتاق دست زدن هنگام اجرای کنسرت هستند، گاهی برای دست زدن تردید می‌کردند که شهرداد روحانی با حالت مزاح گفت: ببخشید؛ مثل اینکه شما را ترساندم. می‌توانید دست بزنید. من قصد نداشتم شما را بترسانم اما معمولا کنسرتو سه قسمت و سمفونی هم ۴ قسمت دارد.

ارکستر سمفونیک تهران “آوای اسلوانیک شماره ٨” اثر آنتوان دورژاک، طرح‌های سمفونیک اثر احمد پژمان، “مدیتیشن” اثر جول سنه و “پرنده آتشین” اثر ایگورا استراوینسکی را نیز اجرا کرد.

ارکستر سمفونیک تهران در سال ١٣١٢ به رهبری غلامحسبن مین‌باشیان و با نام ارکستر سمفونی بلدیه (شهرداری) فعالیت خود را آغاز کرد. این ارکستر در سال ١٣٢۴ توسط پرویز محمود سازماندهی شد و به شکل امروزی در آمد.

طی این سال‌ها این گروه تحت تحت رهبری اساتیدی چون پرویز محمود، روبیک گریگوریان، مرتضی حنانه، هایمو تویبر، حشمت سنجری، فرهاد مشکات، نادر مرتضی پور، فریدون ناصری، علی رهبری، نادر مشایخی و منوچهر صهبایی کار کرد.

این ارکستر طی دوران‌های مختلف از رهبری اساتید مهمانی چون منوچهر صهبایی، ایرج صهبایی، شهرداد روحانی، مجید انتظامی، لوریس چکناواریان، نادر مشایخی، ماتیاس کروگر، نازنین آقاخانی، درک گلیسون و نادر مرتضی پور بهره برد.

این ارکستر در ایران و کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، بلژیک، هلند، فرانسه، سوئیس و قطر اجراهای موفق بسیاری داشته است.

ارکستر سمفونیک تهران امروز جمعه ٢٩ دی نیز در همین سانس ساعت ٢١ و ٣٠ دقیقه در تالار وحدت میزبان مخاطبان خواهد بود.

امروز در سئانس نخست تالار وحدت ساعت ١٨ و ٣٠ فرانچسکو کفیسو ( جَز) از ایتالیا اجرا خواهد داشت.

سی وسومین جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه با اجرای گروه‌های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران در حال برگزاری است.