کنسرت اِرکان اُگُر و اسماعیل حَکّی دمیرچی‌اُغلو از کشور ترکیه در چهارمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر در سانس اول برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره‌ی موسیقی فجر، در این اجرا که شامل دونوازی باغلاما و دیوان، از سازهای موسیقی هنری ترکیه بود، قطعاتی از رپرتوار موسیقی کلاسیک و هنری این کشور برای حاضرین به زیبایی هر چه تمام اجرا شد. همچنین این دو نوازنده سوای دونوازی به اجرای آواز این قطعات با ترکیب صداهایشان در رجیسترهای مختلف پرداختند. در این برنامه، سوای اجرای زخمه‌های غیرمعمول اُگُر در برخی از قطعات، هر دو هنرمند سعی در ارائه‌ی نمونه‌هایی بکر از موسیقی سنتی کشورشان را داشتند.

اِرکان اُگُر، موسیقیدان ترکیه‌ای و متولد 1954 است که در ساخت گیتارهای بدون‌پرده مشهور بوده و اولین گیتار بدون پرده را در سال 1976 ساخته است. اُگُر در ارائه‌ی آثارش همواره از موسیقی‌های فولک ترکیه، موسیقی کلاسیک و موسیقی‌های سنتی و کهن بهره برده و دست به تجربه‌های نوینی زده است. از او به عنوان استاد سازهای قوپوز و باغلاما نیز یاد می‌کنند.

از این هنرمند آلبوم‌های بسیاری منتشر شده است؛ آلبوم «فؤاد» در سال 2001 با همکاری موسیقیدان شهیر اَرمنی ژیوان گاسپاریان ضبط شده و دو آلبوم هم در سال‌های 1998 و 2000 با همکاری اسماعیل حکّی دمیرچی‌اُغلو از سوی کمپانی کالان منتشر شده است. همچنین در سال 2004 جایزه‌ی بهترین موسیقی فستیوال پرتقال طلایی آنتالیا و در سال 2005 جایزه‌ی بهترین موسیقی فستیوال بین‌المللی فیلم آنکارا را از آن خود کرده است.

اسماعیل حکّی دِمیرچی‌اُغلو، فارغ‌التحصیل هنرستان عالی استانبول است. همکاری او با اِرکان اُگُر به سال 1988 برمی‌گردد که در کنسرت‌های داخل و خارج از ترکیه اجرا داشته‌اند. از او در سال 2002 یک آلبوم تک‌نوازی به نام «هرچه بادا باد» منتشر شده است و در مارس 2017 آلبوم جدید این دو هنرمند با عنوان «دیدار با ناشناخته‌ها» منتشر شده است.

تالار وحدت در ششمین روز جشنواره‌ی موسیقی فجر میزبان ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد معتمدی در سئانس اول و گروه «سور» به سرپرستی مجید مولانیا و خوانندگی حسام‌الدین سراج در سئانس دوم خواهد بود.