اجراهای پنجمین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، با شب‌های قبل تفاوت داشت. تمامی سالن‌ها اجرای خود را با ادای احترام به درگذشت تمامی خدمه و پرسنل نفتکش سانچی آغاز کردند.

به گزارش روابط‌عمومی سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر، کُر فیلارمونیک اجرای یکشنبه شب را با سرود “شهید دست از جان شسته، به لاله در خون خفته” آغاز کرد که قرابتی زیبا با حادثه جانکاه سانچی داشت.

علیرضا شفقی‌نژاد پس از چند قطعه اجرا گفت: امروز اتفاق بدی رخ داد و درست زمانی که در آستانه سالروز حادثه پلاسکو هستیم، شاهد حادثه نفتکش سانچی و جان‌باختن دریانوردانمان بودیم.

رهبر گروه کر فیلارمونیک ادامه داد: به همین مناسبت قطعه GOD Is Love (عشق خداست) اثر استاد چکناواریان را تقدیم به روح این عزیزان و البته سانحه سالگروز پلاسکو و همچنین از دست رفتگان زلزله کرمانشاه می‌کنیم.

قطعه‌ای که با درد و اندوه آغاز شد، همچون نیایش زنی عاشق با خدایش که همسرش را در دوردست ها و بیکرانه اقیانوس‌ها دست داده است.

اجرای بی‌نظیر کر فیلارمونیک ایران شب گذشته شامل قطعاتی از لوریس چکناواریان، موتسارت، باخ، سیلیا، دونیزتی، چایکوفسکی و وردی بود.

کُر فیلارمونیک ایران فعالیت خود را از سال ٧٩ با گردهمایی شماری از همکاران علیرضا شفقی نژاد آغاز کرد و سپس از سال ٨٩ تعدادی از شاگردان مشترک شفقی نژاد و محمد نوری به این گروه پیوستند. از سال ١٣٨۴ گروه کُر فیلارمونیک ایران با مدیریت هنری افسانه جابری و رهبری علیرضا شفقی‌نژاد به فعالیت خود ادامه داد و تا امروز موفق به اجرای قطعاتی برجسته در قالب کُرال سمفونی و فولکلور از آهنگسازان بزرگ جهان شده است.

طی سالهای ٨٢ تا ٩۵ گروه فیلارمونیک ایران ۵۵ کنسرت در تالارهای وحدت، رودکی، سالن وزارت کشور، دانشکده‌های مختلف دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی، سالن همایش های صدا و سیما، سالن همایش های برج میلاد و برج آزادی داشته است. این گروه قطعات آهنگسازان کلاسیک برجسته جهان از جمله بتهوون، موتزارت، باخ، کارل ارف، شوبرت، روسینی، فرانتس لیست، دورژاک اجرا کرده است.

اجراهایی از دیگر آهنگسازان مشهور در قالب کُرال سمفونی، رکوئیم، مس، کانتات و غیره اجرا کرده و همچنین دو ضبط های استودیویی قطعاتی برای سریال های تلویزیونی از جمله مدار صفر درجه، شرق دیوار آفتاب، موسیقی فیلم “چ” ساخته ابراهیم حاتمی کیل، موسیقی تاتر “هامون بازها”، ضبط اشعار “احمدرضا احمدی”با آهنگسازی “اردوان وثوقی” همکاری کرده است.

نخستین سی دی صوتی گروه کر فیلارمونیک با عنوان “سایه کمر” با اجرای قطعات فولکلور ایرانی از تولیدات گروه کر منتشر شده است.

تالار رودکی دوشنبه ٢۵ دی ماه ساعت ١٨ و ٣٠ دقیقه میزبان برگزیدگان جشنواره جوان و خنیاگران شش اقلیم در ساعت ٢١ و ٣٠ خواهد بود.

سی وسومین جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی‌ماه با اجرای گروه‌های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران برگزار می‌شود.