همایون سخی، نوازنده‌ی چیره‌دست افغان، در هشتمین روز جشنواره موسیقی فجر به همراه میرویس کاظمی و حسین رضایی‌نیا نوازندگان طبلا و دف در تالار وحدت روی صحنه آمد.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، همایون سخی (آهنگساز، خواننده و نوازنده‌ رباب) که از نوآورترین نوازندگان افغان در ساز خود به حساب می‌آید در ابتدای برنامه به اجرای قطعه‌ای بلند پرداخت که نشان از دغدغه‌های معاصر این هنرمند جوان در نوازندگی این ساز داشت. اغلب نوازندگان رباب در اجرای دورهای طولانی و تغییر آن حین اجرا معروف‌اند اما در این برنامه سخی بیشتر به قدرت تکنیک نوازندگی و سرعت اجرای قطعات پرداخت. همچنین به دفعات در حین اجرا از سیم‌های همخوان که در نوازندگی کلاسیک این ساز امری غیرمعمول محسوب می‌شود استفاده می‌کرد و در یکی از قطعات نیز با مضراب سنتور روی سیم‌های همخوان نواخت تا نشان دهد دغدغه‌های موسیقی معاصر و استفاده از تکنیک‌های پیشرفته (extended technique) نیز دارد.

موسیقی معاصر، یعنی جریانی که بعد از موسیقی مدرن شکل گرفت و برخورد کشوری مثل امریکا با این موسیقی که می‌توان جریانات موسیقی مینیمال را در آن مثال زد و خاصه از این کشور می‌آید باعث شده است به گونه‌ای دیگر ذهن هنرمندانی چون همایون سخی را نیز به مقوله‌های ریتم، پیچیدگی‌های ریتمیک، رنگِ صوتی، و تکنیک‌های پیشرفته برای ساز خود درگیر کند تا رنگ‌آمیزی جدیدی برای سازشان خلق کنند. همایون سخی مرزهای سنتی نوازندگی رباب را در هم شکسته و آن را به طور کامل تغییر داده است.

او گرچه در افغانستان در خانواده‌ای موسیقیدان به دنیا آمده و نزد پدر خود به فراگیری این ساز پرداخته اما در سال 2002 به امریکا رفته و در کالیفرنیا اقامت دارد و در مدرسه‌ای که خودش افتتاح کرده موسیقی مادری‌اش را آموزش می‌دهد و نیز با هنرمندان بسیاری آلبوم موسیقی ضبط کرده است.

در ادامه‌ی برنامه، همایون سخی از حسین رضایی‌نیا، نوازنده‌ی معروف سازهای کوبه‌ای، دعوت کرد تا روی صحنه بیاید و او را با دف همراهی کند. با آمدن رضایی‌نیا روی صحنه، سخی از فضای موسیقی قطعه‌ی اول فاصله گرفت و به اجرای رده‌ای از موسیقی که دربردارنده‌ی سبک‌های گوناگونی از موسیقی جهان مثل موسیقی فولکلور، سنتی و تلفیقی است و به «وُرلد میوزیک [world music]» معروف است پرداخت تا در برخی از لحظات برای شنونده‌ی ایرانی فضای مایه‌ی همایون در موسیقی ایرانی نیز تداعی شود.

این شاخه از موسیقی امروزه دغدغه‌ی بسیاری از هنرمندانی شده است که با پشتوانه‌ی موسیقی هنریِ کشورشان سعی در خلق فضاهای نو در نوازندگی دارند. سوال و جواب‌های رباب با سازهای کوبه‌ای و مهارت آنها در این بخش از جمله قسمت‌های جذاب برنامه برای حاضرین بود.

مراسم اختتامیه‌ی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شنبه 30 دی م