ارکستر سمفونیک ایران‌ـ‌اتریش در پنجمین شب جشنواره‌ی موسیقی فجر در تالار وحدت، سئانس اول با اجرای آثار دوره‌ی باروک روی صحنه رفت.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره‌ی موسیقی فجر، ارکستر سمفونیک ایران‌ـ‌اتریش در این اجرا با ترکیب‌بندی کوچک‌تر در کنار نوازندگان اروپایی به اجرای آثار آهنگسازان دوره‌ی باروک پرداخت. پیش از اجرا، رهبر ارکستر از حاضرین خواست به احترام جان‌باختگان سانحه‌ی کشتی سانچی بایستند و یک دقیقه سکوت کنند. سپس برنامه در بخش اول با قطعه‌ای از یوهان یوزف فوکس به نام «سوییت برای ارکستر زهی و کنتینو» اجرا شد. در ادامه قطعات «دن‌کیشوت» از فرانچسکو کنتی، «موسیقی مدرسه‌ی شمشیربازی» اثر یوهان هاینریش شملتزر اجرا شد. در این کنسرت اجرای نوازنده‌ی اتریشیِ فلوت ریکوردر میشائیل پوش به عنوان نوازنده‌ای که نقش پُررنگ و محوری نیز در گروه داشت با اجرای بی‌نظیر و بی‌نقص خود نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.

ارکستر در بخش دوم به اجرای آثار دیگری از آهنگسازان دوره‌ی باروک پرداخت، به طوری که در این بخش آثاری شامل «کنسرتو ویولا در سل ماژور» اثر جورج فلیپ تلمان، «کنسرتینو کلارینت» اثر جوزپه تارتینی و «کنسرتو فلوت» در سُل ماژور «لا نوته» اثر آنتونیو ویوالدی اجرا شد.

ارکستر سمفونیک ایران‌ـ اتریش(AISO)  در سال 2006 در انجمن فرهنگی اتریش در تهران آغاز به کار کرد. گروه «رود» متشکل از 100 موسیقیدان جوان از تهران جزیی از ارکستر سمفونیک ایران‌ـ‌اتریش به شمار می‌آیند. مدیریت هنری این مجموعه برعهده‌ی کریستیان شولتز است که خود به عنوان مدیر موسیقی و رهبر ارکستر در مدرسه‌ی موسیقی موتزارت در وین و نیز مدیر موسیقی سری کنسرت‌های تحت عنوان «نوسانات» مشغول به کار است. ارکستر سمفونی ایران‌ـ‌اتریش توانسته است تا کنون در چندین فستیوال حضور به هم رساند و در مناسبت‌های رسمی در سفارتخانه‌های کشورهای مختلف، شرکت‌ها و نیز دانشگاه تهران بنوازد. رپرتوار ارکستر سمفونی دربرگیرنده‌ی آثار کلاسیک اروپایی و ایرانی و موسیقی فولکلور محلی است. این ارکستر همواره کارگاه‌های آموزشی، سمینارها و مسترکلاس‌هایی درباره‌ی تئوری موسیقی ویژه‌ی نوازندگان ارکستر سمفونی در انجمن فرهنگی اتریش در تهران برگزار می‌کند. علاوه بر این، کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ی آهنگسازی به طور منظم برگزار می‌گردند و به آهنگسازان جوان و بااستعداد فرصتی برای اجرای آثارشان می‌دهد.

جشنواره‌ی موسیقی فجر در هفتمین روز خود میزبان ریکاردو ریبرو از پرتقال در سئانس اول و در سئانس دوم میزبان ارکستر نغمه‌ی باران به رهبری نزهت امیری و علی امیرقاسمی به عنوان سرپرست ارکستر خواهد بود.