گروه عاشیق لار به سرپرستی احد ملکی شب گذشته یکشنبه 24 دی ماه در حالی روی صحنه رفتند که اجرای سانس گذشته با یک دقیقه سکوت و احترام به درگذشتگان حادثه سانچی آغاز شد.

به گزارش روابط‌عمومی سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر، اجرای این گروه آخرین اجرای موسیقی نواحی و حسن ختام بخش اقوام در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر است و از فردا شب بخش موسیقی تلفیقی در سالن برج آزادی آغاز به کار خواهد کرد.

گروه موسیقی «عاشیقلار میشو» به سرپرستی احد ملکی علیشاه، آیین‌های موسیقی مذهبی و شادی‌های مجالس قومی را اجرا می‌کند. از ویژگی‌های برنامه‌های این گروه، پرداختن به موسیقی نقل و روایت بر اساس تقویم مذهبی منطقه آذربایجان است. عاشیق احد ملکی نیز یکی از پژوهشگران موسیقی نواحی ایران به شمار می‌آید. عاشیق آشیق عارف و نغمه‌سرای سیاری است که ساز می‌نوازد و آواز می‌خواند. عاشیق‌ها اغلب در بداهه‌خوانی مهارت دارند و شعر و آهنگ تصنیف‌های خودشان را هم گاهی خود می‌سازند. نظائر عاشق‌های آذربایجان در میان دیگر ترک زبانان، با نام‌های «عاشوق»، «عاشیق»، «بامسی»، «باکسی» بخشی و … مشهور بوده‌اند و برخی اقوام و ملل غیر ترک نیز عاشق را با همین مشخصات و گاه با همین نام و گاه با نام‌های دیگر دارند.

ساز عاشیقی با کوک‌های مختلفی نواخته می‌شود. عاشیق‌هایی که تکنیک نوازندگی پیشرفته‌تری دارند و نیز تک‌نوازها از کوک‌های متنوع استفاده می‌کنند و این مسئله در این اجرا کاملا رعایت شد.

این کنسرت در چند بخش و اجرای قطعات سیزه سلام گتیرمیشم،اردوبادی،لشگری،دو نوازی بالابان و ناقاره،تکنوازی قوپوز،نخجوانی،جنگ کور اوغلسی،فجر ماهنیسی و… همراه بود.

احمد ملکی خواننده و سرپرست،ستار بابایی قوپوز و خواننده،عباس رسول زاده قوپوز و خواننده،فرامرز گلزار بالابان،باقر حیدری بالابان،وحید عربگری ناقارا،تاوردی حیدری قاوال نیز نوازنده های این کنسرت بودند.

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه در 5 سالن مختلف برگزار می‌شود.