ریکاردو ریبرو، خواننده‌ی پرتغالیِ سبک «فادو» به همراه نوازندگان گروهش در هفتمین شب جشنواره موسیقی فجر به اجرای خارق‌العاده‌ی آوازهای «فادو» پرداخت.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، نوازندگان گروه بلافاصله پس از ورودشان روی صحنه شروع به نواختن قطعه‌ای آرام کردند. خوزه نِتو (نوازنده‌ی چیره‌دستِ گیتار پرتغالی)، کارلوس مانوئل فِراز (گیتار کلاسیک)، دَنیِل پینتو (گیتار بِیس) در حالی که قطعه‌ای حزن‌انگیز را اجرا می‌کردند، ریکاردو ریبرو، خواننده‌ی گروه، با تشویق حاضرین روی صحنه آمد و به اجرای آواز پرداخت. گروه در این برنامه هم قطعات پرتحرک و نشاط‌آور و هم قطعات حزن‌آلود اجرا کرد.

از جمله ویژگی‌هایی موسیقی فادو می‌توان به تغییر لحظه‌ای دینامیک در جای‌جای قطعه، نوانس‌ها، و تُندای آن اشاره کرد. خواننده‌ی گروه، پس از اجرای قطعه و خوش‌آمدگویی به حاضرین روی صندلی نشست تا نوازندگان یک قطعه‌ی سازی اجرا کنند. نوازنده‌ی گیتار پرتغالی به قدری مسلط و پرقدرت در اجرای خود ظاهر شد که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

راحتی خواننده روی صحنه و ارتباط او با تماشاچیان به‌رغم عدم آشنایی با زبان فارسی، و حضوری صحنه‌ای او در نوع خود بی‌نظیر بود و این خود از نکات مورد توجه در اجراهای بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر است.

در ادامه پس از اجرای دو قطعه‌ی پرتحرک، و تکنوازی کوتاهِ نوازنده‌ی گیتارکلاسیک، خواننده‌‌ی گروه نوازندگان را به مخاطبان معرفی کرد. سپس یک قطعه‌ی بی‌کلام اجرا شد که در آن گیتاریست پرتغالی ملودی اصلی را بسط می‌داد و نوازندگان دیگر به زیبایی در تزیین خط ملودی او را همراهی می‌کردند.

حضور تک‌تک هر سه نوازنده‌ در اجرای ماهرانه‌ی قطعات بسیار محسوس و مثال‌زدنی و نغمات به زیبایی هرچه تمام در هم تنیده شده بود.

«فادو» در پرتغال نوعی ژانر موسیقی است که ظهور آن به اوایل قرن نوزدهم در لیسبون پرتغال برمی‌گردد و دو شاخه‌ی اصلی دارد: فادوی لیسبون و فادوی کوئیبرا که هر دو از شهرهای معروف کشور پرتغال محسوب می‌شوند. فادو در حقیقت نوعی آواز پرتغالی محسوب می‌شود که در کافه‌ها و رستوران‌ها اجرا می‌شده است. خواننده‌ی فادو اغلب در آوازهایش به حقایق تلخ و ناگوار زندگی روزمره می‌پردازد که پایان آن خوش و یا تلخ است.

اجرای این گروه به قدری نظر مخاطبان را به خود جلب کرده بود که با تشویق‌های مکرر آنها یک‌بار دیگر گروه روی صحنه آمد و برای پایان برنامه و به عنوان «بیز» قطعه‌ای آرام را اجرا کرد.

ریکاردو ریبرو نوازنده‌ی گیتارکلاسیک، از دوران نوجوانی با موسیقی فادو آشنا شد و آوازهای بزرگان آن دوران را دنبال می‌کرد که بعدها همان آوازها دستمایه‌ای برای عرضه‌ی هنر او شدند. او در کشورهای زیادی کنسرت داده و در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده است.

تالار رودکی پنجشنبه 28 دی سئانس اول میزبان مانو کچه از فرانسه و در سئانس دوم ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی خواهد بود.