مدیر جشنواره موسیقی فجر: لزوم حمایت مدیران فرهنگی از جشنواره موسیقی فجر
حمیدرضا نوربخش مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در آئین اختتامیه سی و دومین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره درباره چشم انداز پیش روی این رویداد موسیقایی سخنرانی کرد.
به گزارش ستاد خبری سی و دومین جشنواره موسیقی فجر، حمیدرضا نوربخش رئیس سی و دومین جشنواره موسیقی فجر در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: در آغاز یادی می کنم از آتش نشانان جان برکف که حیات و سرمایه اصلی زندگی خودشان را برای هموطنان و همنوعان خویش فدا کردند و چه غریبانه از میان ما رفتند این شب عزیز را به یاد خاطره و آنها سپری می‌کنیم البته که جشنواره امسال با حوادث تلخی مواجه شد در آستانه جشنواره با رحلت تاثر بار آیت الله هاشمی رفسنجانی مواجه شدیم و به احترام سوک ایشان جشنواره با دو روز تاخیر آغاز شد که تبعا لغو و جابجایی برنامه ها را در پی داشت.جا دارد در همین مجال از مخاطبان و شهروندان عزیزی که به علت این تغییرات برای شرکت و بهره بردای از برنامه ها دچار زحمت شدند عذرخواهی کنم.
مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: اما کمتر از یکسال پیش در همین مکان و همین نقطه و در مقابل وزیر محترم وقت جناب دکتر جنتی که به زحمت خویش از زحمات او سپاسگزاری می کنم از یک آغاز مبارک سخن گفتم. از یک ریل گذاری جدید جشنواره ای باسی سال سابقه به اجمال سخن گفته و به نکاتی اشاره کردم که اهمیت آن ها ارتقای کیفی و استاندار سازی یک جشنواره در قالب و شکل وشمایلی بین المللی بود جشنواره ای که نفس حضوور در آن افتخار و اعتبار باشد نه تبری جستن از آن.
نوربخش تاکید کرد: خوشبختانه در دوره پیشین موفقیت هایی به دست آمد و اتفاقات خجسته ای رقم خوردکه اعتای جایزه باربد به آلبوم های منتشر شده در طول سال یکی از آن موار بود موردی که استمرار آن قطعا موجب و موجد شورو شوق و تحرک و پویایی در صنعت نشر موسیقی و مهمتر از آن دیده شدن فعالان و هنرمندان و انگیزه بخشی بالایی به آنان خواهد شد. برنیکویی که ثمره اش به اندازه همین یک دوره قابل رویت و بهره برداری است.
رییس جشنواره موسیقی فجر ادامه داد: نکته پر اهمیت دیگر که با نگاهی گذرا به دوره قبلی محسوس و قابل احصا و نتیجه گیری و کارشناسانه است توازن اقبال مخاطبان به انواع موسیقی از جمله توجه بیشتر به موسیقی های جدی هنری و به طور کلی موسیقی ملی کشورمان بود. جالبتر آنکه به لحاظ مالی نیز فاصله فروش این نوع موسیقی ها با انواع موسیقی های پاپ کاهش معنا داری پیدا کرد و این باور که تیراژ مخاطبان موسیقی ملی و جدی کشور به ویژه در جشنواره رو به افول است را بر هم ریخت. همین جا فرصت مغتنمی است تا به اطلاع برسانم که یکی از موانع عمده در شتاب گیری جشنواره به سمت اعتلا و رشد و پیشرفت عدم بودجه مناسب و مکفی از سوی وزارت ارشاد است و نباید کتمان کرد که هرساله جشنواره برای جبران بخش مهمی از کسری بودجه خود ناگزیر به فروگذاری از برخی اصول هنری است.
وی اظهار کرد: جشنواره پیشین به عنوان اولین منزل در مسیر جدید و نوپا قطعا کاستی هایی هم داشت و بانقدهای مختلفی هم مواجه شد خرسندم که اعلام نمایم از برکات توجه به نقدهای سازنده؛ جشنواره سی و یکم است که این دوره با ارتقای کیفی برتر نسبت به گذشته برگزار شد.توجه و اهمیت بخشیدن فزون تر به نسل جدید موسیقی ایرانی که غالبا از بین هنرمندان جوان و میانسال بوده و ت حت عنوان (نسل دیگر) در جشنواره های گذشته برگزار می شد موجب گردید تا با برنامه ریزی مناسب به عنوان یک جشنواره مستقل پایه گذاری و از دل جشنواره موسیقی فجر بیرون آمده و تحت عنوان جشنواره موسیقی کلاسیک برگزار شود، یکی از نکات مهم در این مسیر بود.
مدیر سی و دومین جشنواره موسیقی فجر افزود: از دیگر نکات مهم دومین دور جدید جشنواره موسیقی فجر اصلاح آیین  نامه داوری جایزه باربد با هدف ارزیابی دقیق تر آثار و رفع هر گونه شائبه، توجه بیشتر به بخش بانوان، ارتقای کیفی بخش بین الملل با دعوت از هنرمندان شناخته در سطح جهان، نشان دادن ظرفیت ها و قابلیت های موسیقی نواحی با دعوت از هنرمندان تمامی اقوام و نواحی مختلف ایران با زبان ها و گویش های فرهنگی متفاوت، توجه به تنوع و تکراری نبودن گروه ها و هنرمندان شرکت کننده، دعوت از تمامی هنرمندان ارزشمند و برجسته برای حضور در جشنواره، وسعت بخشیدن به دایره همکاری ها در بخش های مختلف، مدرن تر کردن روش ها و بهره گیری از مدیاهای متنوع در اطلاع رسانی در جذابیت در این بخش و در نهایت ایجاد تسهیلات بیشتر برای مخاطبان جهت انتخاب برنامه های مورد نظر ، پخش آنلاین برنامه ها به منظور پوشش وسیع تر و اغنای علاقه مندان به موسیقی و جشنواره و مواردی از این دست از اهم تغییرات مثبت و مهم این دوره است. لازم می  دانم یکی دیگر از شاخص ترین بخشها که درذیل تحولات محتوایی این دوره می گنجد و همانا سنخیت بخشی به عنوان «فجر» در این دوره از جشنواره بود اشاره کنم باز خوانی و اجرای آثار ماندگار اوایل پیروزی انقلاب تحت عنوان برنامه های چاووش در این دوره با استقبال خیلی خوب مخاطبان مواجه شد و رنگ و بوی دیگری به جشنواره سی و دوم بخشید.
این بخش یکی از بخش های موفق این دوره بود، اساسا برای ایجاد تنوع و تحرک و افزایش جذابیت جشنواره به نوعی که ارزشها و سرمایه های ملی و معنوی حفظ و حراست شده و در حوزه فرهنگی هم افزایی پیدا کند تفکر و بینش لازم و سرمایه  گذاری های مقتضی میسر است .
نوربخش ادامه داد: به عبارتی روشن تر جشنواره موسیقی فجر برای پویایی و ماندگاری و مبدل شدن به جشنواره ای معتبر و مطرح در سطح ملی و بین المللی نیازمند تفکر و تدبر و برنامه ریزی دقیق با بهره مندی از مشاوران وصاحبنظران خبیر در این حوزه و البته با حمایت لازم از سوی مدیران فرهنگی قابل دستیابی است.
مدیر عامل خانه موسیقی عنوان کرد: در پایان لازم می دانم در کسوت نماینده صنف و نه مدیر جشنواره به چند نکته مهم اشاره کنم؛ جشنواره موسیقی و اساسا هر نوع جشنواره و رویداد جمعی با موضوعی واحد، تابع رخدادها و اتفاقات هنری آن حوزه در طول سال است و طبیعتا چالش ها، موانع، تنگ نظری ها و مسائل و مشکلات اهالی موسیقی که بیش از سی سال است گریبانگیر انهاست در جشنواره موسیقی نیز خودنمایی می کند و یک مانع اصلی در رشد و بالندگی مورد انتظار و نیازمند هنرمند امروز حوزه موسیقی است.  تا زمانی که مسولان و مدیران ارشد برای موسیقی و جریان هنری ان بستر مناسب توام با آرامش و امنیت شغلی ایجاد نکنند، تا زمانی که برخوردهای سلیقه ای و مخالفت با اجرای کنسرتها و برنامه های کاملا فرهنگی و موسیقیایی برطرف نشود، به طور طبیعی نمی توان شاهد یک جشنواره با شکوه و بدون نقص بود تاز مانی که نیمی از ظرفیت بزرگ هنر موسیقی کشور معطل مانده و با روشها ی غیر فرهنگی و ممانعت های بی مورد دلسردو بی انگیزه شده است نمی توان جشنواره ای با ظرفیت بالا و جذابیت فراوان به نمایش گذاشت هر چند که با دلسوزی تمام و با دغدغه کیفی سر شار از جان خویش مایه بگذارند.
2 بهمن 1395 ::


تمامی حقوق این اثر متعلق به انجمن موسیقی ایران می باشد و هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلامانع می باشد
طراحی و توسعه نوسط پارسیان داده