به گزارش روابط عمومی‌سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، مستندهای«اهمیت عارف بودن»،« پیدای ناپیدا» و «والسی برای تهران» در سانس 16:30 و بزرم رزم در سانس 18:30 لکران خواهد شد.

«اهمیت عارف بودن» ساخته مهدی باقری است که به بررسی زندگی عارف قزوینی در سالهای آخر عمرش در همدان به واسطه نامه‌هایی که از آنجا برای دوستانش در تهران می‌نوشته است، می‌پردازد. در این مستند 35 دقیقه ای آیدین علیانسب و مهدی مبتغا تصنیف‌هایی از عارف قزوینی را اجرا می‌کنند.

«پیدای نا پیدا» را محمد احسانی در 35 دقیقه ساخته است. این فیلم مستند به زندگی و آثار شهرام ناظری استاد آواز موسیقی اصیل ایرانی پرداخته و جنبه‌های ملی، حماسی و عرفانی آثار وی از چهار دهه گذشته تا امروز که روایتگر تاریخ موسیقی ایران بوده ‌است را به تصویر می‌کشد.

«والسی برای تهران» ساخته زینب تبریزی است که سال 95 در 52 دقیقه ساخته شده است. در خلاصه داستان این مستند آمده:« مهرداد مهدی از نخستین نوازندگان موسیقی خیابانی در ایران، قصد دارد برای برگزاری فستیوال موسیقی خیابانی در تهران، گروه خود را که سال‌ها با آنها در خیابان‌ها نوازندگی کرده است دوباره کنار هم جمع کند، اما در این راه با اتفاقات و موانع متعددی روبرو می‌شود.»

بزرم رزم به کارگردانی وحید حسینی آخرین مستندی است که در روز سوم جشنواره در ساعت 18:30 اکران خواهد شد. این مستند نگاهی به کارنامه ی موسیقی در روزگارِ جنگ (۱۳۶۷-۱۳۵۷) می‌اندازد. این فیلم روایتِ هم‌زمانِ دو داستان است: داستانِ جوانانی که برای حفظِ میهن از جان گذشتند و داستانِ اهلِ موسیقی که از یک سو به زبان و ابزار خود در راهِ وطن واردِ میدان شدند و از سویی دیگر برای حفظِ موسیقیِ ایرانی کوشیدند.

لازم به ذکر است علاقمندان می‌توانند برای تماشای فیلم‌های مستند از ۲۴ بهمن تا ۳۰ بهمن به خانه سینما در خیابان انقلاب ، خیابان بهار، نرسیده به سمیه، خیابان سمنان.، پلاک ٢٩، سالن سیف الله داد مراجعه کنند.تماشای فیلمهای مستند همچنین برای عموم آزاد و رایگان خواهد بود.