سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با موسیقی استان بوشهر که با استقبال خوب مخاطبان روبرو شد، به پایان رسید.

عبدالله مقاتلی؛ سرپرست گروه «شالو» قبل از شروع اجرا گفت:« موسیقی بوشهر خیلی انرژی می‌برد و امیدوارم برنامه خوبی داشته باشیم. موسیقی بوشهر مستلزم دست زدن است و اگر نزنید اجرا تعطیل است.»

او درباره اجرای قطعهای به اسم  «شالو» توضیح داد:«حالا می‌خواهیم ترانه «شالو» را برایتان اجرا کنم. شالو پرنده ماهیخوار مهاجری است که از مهر ماه تا فروردین به بوشهر مهاجرت می‌کند و ما به زبان محلی آن را شالو صدا می‌زنیم. این پرنده خیلی مظلوم است و اگر دریا موج باشد نمی‌تواند برای خودش غذا تهیه کند و مردم به آنها غذا می‌دهند. اسم گروه ما هم «شالو» است و اگر کنسرت نداشته باشیم نمی‌توانیم نان زن و بچه‌هایمان را دربیاوریم.»

سرپرست گروه  «شالو» درباره قطعه بعدی بیان کرد:« قطعه بعدی که می‌خواهیم اجرا کنیم خیامخوانی است. در بوشهر از بچه چهار ساله تا مرد 80 ساله یک بیت شعر خیام را می‌توانند بخوانند.»

خیام خوانی با همکاری و تشویق یک دست حاضران در سالن سوره حوزه هنری همراه بود.

مقاتلی قبل از اجرای قطعه «چوبی وشکی»، گفت:«این قطعه از آهنگ‌های منطقه گناوه است زیرا هدف گروه ما اجرای موسیقی استان بوشهر است نه فقط شهر بوشهر. »

او در ادامه برنامه از شورای شهر بوشهر که هزینه رفت و آمد گروه  «شالو» را برای حضور در جشنواره موسیقی فجر پرداخت کرده، تشکر کرد.

نِیمه خوانی قطعه دیگری بود که در این برنامه اجرا شد و مقاتلی در توضیح آن گفت:« کسانی که روی کشتی کار می‌کردند این آواز را می‌خواندند تا متوجه سختی کار نشوند، به عبارتی موسیقی کار محسوب می‌شود.»

سرپرست گروه بعد از نواختن بوق «شاخ»، توضیح داد:« این شاخی که می‌بینید، داستان‌ها دارد. ابتدای امر از آفریقا وارد بوشهر شده است که همراه سنج و دمام در برنامه‌های مذهبی اجرا می‌شود. هر محله‌ای که مراسم مذهبی اجرا می‌کند اگر این ساز را داشته باشد، برنده میدان است.»

او همچنین در بخش دیگری از اجرا گفت:«ما سازهایمان را خودمان می‌سازیم و این سازها تا راه‌های دور هم رفته است. به عبارتی اقتصاد مقاومتی را می‌توانید در گروه ما ببینید.»

احسان عبدی پور-کارگردان بوشهری مهمان اجرای گروه  «شالو» بود.

عبداله مقاتلی مطلق (خواننده و مدیر گروه)، احمد نوشزاد (نوازنده ضرب ، تمپو و کاخن )، محمدرضا مختارزاده (نوازنده دم دم  و دمّام)، محمدحسین صارمی‌( نوازنده نی انبان، نی جفتی و فلوت )، محمدامین بحرینی (نوازنده تمپو)، احمد بردک نیا (دمّام و دیره )، سینا اسدی (عود)، حسین ابن رومی‌( نوازنده دیره و سازهای افکتیو) از اعضای این گروه بودند.

قطعاتی از جمله «شالو»، «ساحل نشین»،  «زمانه»،  «چوبی و شکی»، «هله مالی»،  «بندری»، «شروه»، «یزله» را اجرا کردند.
اجرای گروه  «میسان» در آخرین روز از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر  مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که بارها از سوی حاضران تشویق شدند و به زبان عربی و فارسی از جمله «دمتون گرم» مورد تشویق قرار گرفتند.

اعضای گروه میسان با دشداشه‌های یقه دار سفید بلند و سربند خاص منطقه خوزستان به صحنه آمدند و قطعاتی را اجرا کردند.

مهدی سواری سرپرست این گروه بعد از اجرای چند قطعه گفت:« قطعه ای از امکلثوم به یاد او نواختیم تا یادش را گرامی‌بداریم. همچنین بنا به درخواست آقای مغازهای دبیر بخش موسیقی اقوام یک قطعه فولکلور خوزستانی را هم اجرا می‌کنیم».

قطعه «اُبوقذیله » توسط گروه اجرا شد که مورد توجه و استقبال بسیاری از مخاطبان سالن سوره حوزه هنری قرار گرفت. در ادامه ترانه فارسی این قطعه نیز اجرا شد.

این گروه هنری که از سال 1380 تشکیل شده است، امسال برای نخستین بار در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر حاضر شده است.

میسان در زمینه‌ی موسیقی ردیفی (روستایی) و موسیقی مقامی‌شهری با سازهای زهی، بادی و کوبه‌ای فعالیت می‌کند.
این گروه قطعاتی از جمله مقام فولکلور اهوازی، «یخلی مالک مالک»، «مرنی مرنی الیل» و «من اغلی ناسی» اجرا کرد. علی ثابت نیا مدیر عامل انجمن موسیقی از مهمانان اجرای گروه «میسان» بود.

علی البعبید (خواننده)، مهدی سواری (سرپرست گروه و نوازنده عود)، عادل سلیمانی (نوازنده قانون)، عباس جابری (نوازنده ویلون)، علی عموری (نوازنده تیمپو)، عزیز نیسی (نوازنده دف، دایره زنگی)، احمد سلامات (نوازنده کاسوره) از اعضای گروه در این اجرا بودند.