جشنواره هجدهم موسیقی فجر به دبیری علی مرادخانی و با شعار «صلح، دوستی، مودت انسان ها» از 23 بهمن تا 2 اسفند 1381 برگزار شد.

هجدهمین جشنواره موسیقی فجر به صورت غیر رقابتی برگزار شد و دست اندرکاران جشنواره در بخش های مختلف، از فعالان عرصه موسیقی تقدیر کردند؛ از این رو در این جشنواره نیز فرد یا گروهی عنوان برگزیده را به خود اختصاص نداد.

در این دوره 81 گروه داخلی و خارجی در تالارهایی چون وحدت، رودکی، اندیشه حوزه هنری، سالن شهید جان بزرگی دانشگاه هنر، تالار شهید آوینی فرهنگسرای ورزش، فرهنگسرای هنر و خانه هنرمندان ایران به روی صحنه رفتند.

یکی از نکات بارز جشنواره هجدم حضور و اجرای هنرمندان شاخصی چون فرهنگ شریف،‌جلال ذوالفنون، سعید ثابت، محمد اسماعیلی، خاطره پروانه، کیخسرو پورناظری،محمد موسوی ،کیوان ساکت و علیرضا مشایخی بود همچنین در کنار این بزرگان ، هنرمندان شاخص موسیقی نواحی همچون ماشالله بامری، فرج علیپور ،‌مجید تکه و … به اجرا پرداختند.

در این دوره ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ایرج صهبایی و ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی علیرضا قربانی و فاضل جمشیدی به روی صحنه رفت و حسام الدین سراج نیز با ارکستر تکنوازان ارمنستان به رهبری آنا اصلانیان به اجرا پرداخت.

یکی از رخدادهای جشنواره هجدم اجرای برگزیدگان بخش سنتی جشنواره موسیقی جوان و نیز برگزیدگان جشنواره موسیقی نواحی بود.

هجدهمین جشنواره موسیقی فجر در روزهای برگزاری خود میزبان محمدرضا شجریان بود .این هنرمند بنام کشورمان در هفتمین روز از برگزاری این دوره از جشنواره با حضور خود از اجرای گروههای ایتالیا، آلمان و فرانسه دیدن کرد.