بیستمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی از 11 تا 19 بهمن ماه 1383 در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، تالار فرهنگ و مجموعه آزادی برگزار شد.

در این دوره 70 گروه داخلی و خارجی در تالارهای شهر به روی صحنه رفتند به طوری که در بخش جنبی 59 گروه در ژانرهای کلاسیک، سنتی، ارکسترال، کودک و بانوان و 11 گروه در بخش بین الملل به اجرا پرداختند.

در جشنواره بیستم هنرمندان برجسته ای چون جلال ذوالفنون، حسام الدین سراج، محمدعلی کیانی نژاد، داریوش پیرنیاکان، حمیدرضا نوربخش، کیوان ساکت، دلبر حکیم آوا، پری زنگنه،فریبا جواهری، شهلا میلانی، نسرین ناصحی و … در قالب گروههایی اجراهایی را برگزار کردند همچنین فرهنگ شریفو هوشنگ ظریف هم در قالب گروههای خود و هم به صورت تکنوازی به روی صحنه رفتند.

در این دوره همچنین بزرگان موسیقی نواحی ایران نیز در طول جشنواره در بخشی که با عنوان شب سازها نامگذاری شده بود و به نوعی هم پژوهش در موسیقی نواحی و هم اجرا بود موسیقی منطقه خود را ارائه کردند.

یکی از نکات جشنواره بیستم موسیقی فجر اجرای برگزیدگان 19 دوره جشنواره ، سخنرانی همایون خرم، احمد پژمان، علیرضا مشایخی، ژان دورینگ، شاهین فرهت و … در بخش پژوهش بود.

در جشنواره بیستم ارکستر سمفونیک تهران به رهبری طالب خان شهیدی رهبر میهمان تاجیکی و ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی علیرضا قربانی و سالار عقیلی به روی صحنه رفتند.