بهداد بابایی عضو هیئت انتخاب بخش گروه نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی معتقد است مهمترین تاثیر جشنواره ایجاد رقابت است و گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره توانایی‌های بالایی دارند.

به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، بهداد بابایی در کنار داریوش پیرنیاکان، مسعود شعاری، اردشیر کامکار و مظفر شفیعی انتخاب و داوری انتخاب آثار شرکت کننده در بخش گروه‌نوازی موسیقی کلاسیک ایرانی را برعهده دارد.

بهداد بابایی درباره معیارهای انتخاب گروه ها در جشنواره امسال گفت: برای انتخاب گروه‌ها چند نکته اساسی را باید در نظر گرفت، کوک بودن گروه و ژوست بودن از مهم‌ترین نکات است. سازهای کششی که در یک گروه نواخته می‌شود هم اهمیت بسیاری دارند و عامل مهمی برای قضاوت کار یک گروه هستند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که در نوازندگی یک گروه اهمیت دارد دینامیک و حفظ ریتم است. کنترل و حفظ سرعت نوازنده به هنگام اجرا از جمله مواردیست که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت تا اجرای گروه کیفیت لازم را حفظ کند. در واقع به هنگام اجرای یک گروه شنونده باید صدای سلامتی از جانب گروه دریافت کند.

وی در ادامه افزود: از موارد دیگری که برای انتخاب گروهها در نظر گرفته میشود هماهنگی و توازن گروه به لحاظ ترکیب بندی سازهاست و سپس میزان برخورداری نسبی اعضای گروه از تکنیکهای نوازندگی سنجیده میشود.

بهداد بابایی درباره گروه‌های شرکت کننده در جشنواره امسال گفت: گروه‌های شرکت کننده در این دوره از جشنواره از توانایی بالایی برخوردارند. علاوه بر گروه‌هایی که در تهران فعالیت می‌کنند گروه‌هایی که از شهرستان‌های مختلف کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند هم با توجه به همه محدویتها سطح خوبی دارند.

وی تشریح کرد: بسیاری گروه‌های شهرستانی از وجود امکانات آموزشی مناسب، سالن‌های تمرین و اجرا و حتی کاهی از نبود ساز مناسب رنچ می‌برند و با این وجود به کار خود ادامه می‌دهد.

این نوازنده سه تار درباره شرکت هنرمندان در جشنواره موسیقی فجر گفت: مهم‌ترین اثری که شرکت در جشنواره فجر بر روی هنرمندان می‌گذارد ایجاد انگیزه و رقابت است. پیش از هر اجرا هنرمندان تمرین‌های خود را آغاز می‌کنند تا در جشنواره شرکت‌ کنند و پس از برگزاری جشنواره هم بسیاری از هنرمندان تمرین‌های خود را برای شرکت در جشنواره سال آینده و رقابت با سایر گروه‌ها از سر می‌گیرند.

بهداد بابایی با بیان اینکه موسیقی ایرانی جایگاه خوبی بین مردم کشور دارد، گفت: موسیقی فاخر هر کشور اقبال و مخاطب محدودتری نسبت به سایر سبک‌های موسیقی مثل موسیقی پاپ دارد و این خاصیت موسیقی عمیق و ریشهدار است که مخاطب خاص تری را جذب کند. در این سال‌ها موسیقی ایرانی در کشور ما مسیر خود را طی کرده و شنونده دارد. افزایش مخاطبان این نوع موسیقی، انتظاراتی ایجاد و هنرمندان بیشتری را به پرداختن به موسیقی اصیل و سنتی تشویق می‌کند.

وی همچنین گفت: در این راستا باید برای هنرجویان امکاناتی فراهم کرد تا بتوانند این مسیر را راحت‌تر طی کنند.

بابایی اظهار امیدواری کرد اساتید موسیقی با ترویج و آموزش موسیقی سنتی و ایرانی و نیز با برگزاری مستر کلاس‌ها شرایط بهتری برای رشد این نوع موسیقی فراهم کنند و مسئولین با هموارتر کردن راه هنرمندان جوان را به سوی آینده‌ای روشن تر هدایت کنند.

علاقمندان می‌توانند اخبار و عکس‌های مربوط به این جشنواره را در اینستاگرام جشنواره به نشانی fajrmusicfestival30 مشاهده کنند.