کنسرت جز فرانچسکو کافیسو از کشور ایتالیا به همراه گروهش در سئانس اول در تالار وحدت در آخرین روز اجراهای دوره سی و سوم جشنواره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سی و سومین دوره‌ جشنواره موسیقی فجر، در این برنامه فرانچسکو کافیسو، نوازنده ساکسوفُن به همراه آدام پاش (درامز)، گابریل اِوانجلیسکا (کنترباس)، و مائورو اِسکیاوُنه (پیانو) به اجرای قطعاتی ساخته‌ی کافیسو و بزرگان موسیقی جز کردند. قطعاتی که در این برنامه از کافیسو اجرا شد به صورت آلبوم از این هنرمند در خارج از کشور منتشر شده‌اند.

هرچند که قطعات از پیش تعیین‌شده بودند اما کافیسو در بین قطعات، فضایی برای بداهه‌پردازی سازها در نظر گرفته بود تا توانایی آنها در این امرِ مهم در سبک جز به نمایش گذاشته شود. از ویژگی‌های بارز سبک جز می‌توان به سؤال و جواب بین سازها، چندضربی بودن، مکث و ضدضرب، و عنصر مهم بداهه‌پردازی اشاره کرد. در این برنامه نیز به دفعات سازها با یکدیگر به سؤال و جواب پرداختند و بداهه‌نوازی کردند.

کافیسو پس از اینکه سه قطعه در این سبک و سیاق اجرا کرد به زبان فارسی، خیلی کوتاه، خطاب به حاضرین گفت: من خیلی خوشحالم که اینجا هستم.

و در ادامه به زبان انگلیسی اضافه کرد: برای من حضور روی این صحنه افتخار بزرگی است. از جشنواره موسیقی فجر از اینکه ما را دعوت کردند سپاسگزارم. از سفارت ایتالیا که این اتفاق را برای ما امکان‌پذیر کردند و همچنین از شما که به دیدن برنامه ما آمدید تشکر می‌کنم.

وی در ادامه افزود: اولین بار است که برای اجرای برنامه به ایران سفر می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم باز هم برای اجرای کنسرت برگردیم.

کافیسو در مورد قطعات برنامه گفت: امروز قطعاتی ساخته‌ی خودم و همچنین برخی از قطعات بزرگان جَز را اجرا خواهیم کرد. قطعه‌ی اولی را که نواختیم از ساخته‌های خودم بود و قطعه‌ی دوم هم همین‌طور که به «اصفهان» پیشکش کرده‌ام.

در ادامه کافیسو به اجرای قطعاتی ساخته‌ی خودش و چند اثر از آهنگسازان نامی سبک جز پرداخت. در نظرسنجی مجله‌ی «موسیقی جز ایتالیا»، بهترین‌های جز، کافیسو استعداد سال شناخته شد. او در سال 2014 «نشان بزرگ شایستگی» را از «جامعه‌ی امریکایی لژیون‌های ایتالیایی» دریافت کرد. آلبوم «3» آخرین آلبوم این هنرمند است که متشکل از سه آلبوم به نام‌های «مراقبه»، «گروه نوازندگان» و «20 سنت برای هر نت» است. هر سه اثر آهنگسازی و تنظیم کافیسو با رویکردهای مختلف موسیقی است.

در این اجرا به عنوان آخرین قطعه‌ی این برنامه کافیسو خطاب به حاضرین گفت: قرار است یه قطعه‌ی ویژه اجرا کنیم.

او ساکسوفن را کنار گذاشت و با ساز فلوت پشت میکروفون رفت و با همراهی گروهش قطعه‌ی جاویدان «بهار آرزو» از روح‌الله خالقی را اجرا کرد که اوایل دهه‌ی سی با صدای بنان اجرا شده است. این قطعه از تصنیف‌های کلاسیک ایرانی و از ترانه‌های مشهور و ماندگار فارسی با شعری از بیژن ترقی است. وی ملودی اصلی این قطعه را بی کم و کاست اجرا کرد. حتا به خوبی از عهده‌ی اجرای نت‌های زینت و غلت‌ها و نوانس‌های آن برآمد و بدون لهجه حق مطلب را بیان کرد. با اجرای این قطعه حاضرین کافیسو و گروهش را تشویق کردند به طوری که به عنوان قطعه‌ی «بیز» قطعه‌ی دیگری را در فضای جز با ساز فلوت و همراهی گروهش برای مخاطبان اجرا کرد و برنامه‌ی خود را به پایان برد.

مراسم اختتامیه‌ی سی و سومین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی فجر شنبه 30 دی، ساعت 7 شب در تالار وحدت با حضور مسئولین و اهالی موسیقی برگزار می‌شود.