مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر شنبه شب ۳۰ دی ماه با معرفی برگزیدگان «جایزه باربد» و اجرای چند برنامه موسیقایی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر، در ابتدای این برنامه پس از تلاوت قرآن مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، تیزری از روند برگزاری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر برای حاضران در برنامه پخش و پس از آن ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی قطعه‌های «جام مدهوشی» با شعر بیژن ترقی، آهنگسازی علی تجویدی و تنظیم فریدون شهبازیان، «ایران» با شعر افشین یداللهی و آهنگسازی بابک زرین را اجرا کرد.

سید عباس سجادی مجری مراسم بعد از اجرای این بخش، یاد و خاطره جان باختگان حادثه نفتکش سانچی را گرامی داشته و از تماشاگران خواست تا برای شادی روح این عزیزان فاتحه ای را قرائت کنند.

حمیدرضا نوربخش (رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر) نیز در بخشی از مراسم اختتامیه بیان کرد: مروری بر جشنواره موسیقی طی سه دهه گذشته به خوبی نشان دهنده تاثیرهای ژرف موسیقی در همه بخش های فرهنگی است. خوشبختانه این ظرفیت بالا در حوزه اقتصادی نیز نمایان شده به طوری که نیمی از بودجه جشنواره از محل درآمد فروش بلیت حاصل شده است.

وی ادامه داد: از دوره سی و یکم جشنواره به بعد میزان فروش بلیت ها جهش زیادی داشت به طوری که در دوره بعدش فروش بخش بین‌الملل نیز هم‌سطح فروش موسیقی پاپ شد. این در حالی است که در دوره‌های قبل بخش پاپ بیش از ۸۰ درصد درآمد جشنواره را به خود اختصاص می‌داد.

رییس سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: نکته دیگری که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، دقت در داوری و ارائه راهکارهای مناسب برای بالندگی جشنواره است. خوشبختانه در چند دوره اخیر با حمایت های وزارت ارشاد و به ویژه معاونت هنری و دفتر موسیقی با تغییراتی در بخش‌های مختلف از جمله جایزه باربد رو به رو بودیم و مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود نشان دادند که این رخداد را به خوبی دنبال می‌کنند.

نوربخش تاکید کرد: جشنواره موسیقی فجر آیینه تمام‌نمای موسیقی در همه شاخه‌های آن است و اتفاقا به همین دلیل همه هنرمندان باید در برگزاری آن سهیم باشند.

رییس جشنواره عنوان کرد: جشنواره موسیقی فجر با نگاه کیفی به ارزیابی آثار پرداخت ولی جذابیت آثار و استقبال مخاطب هم شرط اصلی حضور گروه‌ها بود؛ هرچند که شرط نهایی نبود.

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: شریف‌ترین هنرمندان در عرصه موسیقی هستند زیرا با وجود تمام مشکلاتی که در این چهار دهه حل نشده‌اند همچنان با امید و پشتکار مشغول فعالیت هستند. مساله لغو کنسرت‌ها، فعالیت زنان موسیقیدان در همه کشور، مساله کُپی‌رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهم‌تر روشن شدن تکلیف سیاست‌های کلی موسیقی باید از سوی وزارت ارشاد دنبال شود.

پس از صحبت های نوربخش لوکا چیارلا هنرمند ایتالیایی شرکت‌کننده در  این دوره از جشنواره، قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد.

قدردانی از مقام هنری ابراهیم قادری از هنرمندان پیشکسوت موسیقی منطقه مهاباد و فرج علیپور نوازنده پیشگام کمانچه و خواننده موسیقی نواحی منطقه لرستان در حضور  سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مازنی مدیر کمیته فرهنگ و هنر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بخش دیگری از آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر بود.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از اجرای این بخش از برنامه بیان کرد: موسیقی ایرانی با نمایه‌هایی شناخته می‌شود. این موسیقی نمایه‌ای از ملیت و ایرانیت ماست. ما کمتر موسیقیدان ایرانی را می‌شناسیم که برای مام وطن نخوانده باشد.

وی ادامه داد: بزرگان ادبیات ایران با نوای موسیقی ایران جاودانه شدند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با موسیقی شنیده و در جان فرو برده ایم. من معتقدم موسیقی ایرانی نوایی از مقاومت است. ساز موسیقی ایرانی هم با جان مردم این سرزمین همراه بوده و در روزهای سختی همراه این مردم بوده است. حتی ما دیدیم در ایام انقلاب اسلامی و در جوش و خروش خیابان‌ها این موسیقی بود که با مردم درآمیخت و ده‌ها قطعه از دل مردم برآمد و در جان آنها نشست. در جریان دفاع مقدس هم این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پرحادثه حضور داشت. کما اینکه ما فتح خرمشهر را با موسیقی جاودانه «خجسته باد این پیروزی» و چندین موسیقی دیگر به خاطر داریم.

صالحی گفت: همان گونه که جغرافیای ایران زیباست موسیقی ایرانی هم زیباست. موسیقی ایرانی نمایه‌ای از معنویت شرقی است که با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نمایه‌ها می‌شناسیم باید قدر این موسیقی را نیز در دیپلماسی فرهنگی خود بدانیم. موسیقی ایرانی می‌تواند یادآور ارزش‌های اخلاقی، ملیت و قومیت ما باشد که بزرگان این مرز و بوم گام به گام آن را به پیش آوردند.

وی تاکید کرد: جشنواره موسیقی فجر فرصتی برای استفاده از تجربیات پیشکسوتان و استعداد جوانان است. این رویداد فرصتی برای گفتگوی جهانی از طریق موسیقی است که باید آن را تقویت کرد و از ضعف های آن کاست. این جشنواره  فرصتی برای اصحاب موسیقی ایران است و در آغاز راه جشنواره سی و چهارم از بزرگان موسیقی می‌خواهیم از قوت‌ها و ضعف‌های این رویداد بگویند تا ما استوارتر باشیم. به طور حتم  با این پیشنهادها و نقدها است که سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر را پرفروغ خواهیم کرد.