سیگرید کولمان، رهبر ارکستر زهی استونی، اجرای این گروه در ایران را تجربه‌ای متفاوت دانست و از مخاطب ایرانی به عنوان مخاطبی پرانرژی و خون گرم یاد کرد.

به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، ارکستر زهی کشور استونی طی دو اجرا در تهران و یک اجرا درشیراز قطعاتی چون نغمه وطن، پنج آهنگ محلی استونیایی برای ارکستر زهی، راه دهکده کودکی مان، وقتی هنوز جوان بودم، در مسیرتان، لک لک ها، زمانی که غرق در افکار نشسته بودم، خانه آرام و دوست داشتنی ام و گالینا گریگورجوا را اجرا کردند.

کولمان درباره حضور در ایران گفت: ائودینس اجراهای ما در ایران چه در تهران و چه در شهرستان، خیلی خون گرم و دوست داشتنی بودند. ما پیش از این هم یکبار در کشور شیلی این جنس مخاطب را تجربه کرده بودیم و از اجراهایمان در ایران خیلی خوشحال هستیم.

این موسیقیدان درباره چگونگی آمدن‌شان به جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: نوازنده ویلنسل گروه، 7 سال پیش در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرد و چندی بعد با رضا مرتضوی آهنگساز ایرانی آشنا شد. بعد ما به مرتضوی گفتیم که علاقمند به اجرا در ایران هستیم و اینگونه سال گذشته مقدمات سفر به ایران مهیا شد و امسال توانستیم در جشنواره حضور داشته باشیم.

رضا مرتضوی آهنگساز ایرانی مقیم اروپا است که از سال 1378 تا کنون کنسرتی در ایران اجرا نکرده بود و بخشی از رپرتوار ارکستر زهی کشور استونی به آثار این آهنگساز جوان تعلق داشت.

کولمان همچنین درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: هر فستیوالی مشخصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد. جشنواره موسیقی فجر جشنواره‌ای زنده و پویا است و ما از حضور در این جشنواره بسیار خوشحال هستیم. همچنین از اجرای قطعه رضا مرتضوی که برای ارکستر زهی و کمانچه نوشته شده بود هم احساس خوبی داریم. ما پیش از این چنین چیزی را تجربه‌ای نکرده بودیم. امیدواریم سال‌های بعد هم به ایران بیایم.

سیگرید کولمان درباره چگونگی همکاری با رضا مرتضوی و اجرای اثری از او در جشنواره موسیقی فجر هم گفت: گروه ما قرار است تیرماه رپرتواری از رضا مرتضوی را در استونی اجرا کنند در زمان آمدن به این جشنواره طی هماهنگی با این آهنگساز، قطعه «شبانه» برای ارکستر زهی و کمانچه را هم به رپرتوارمان اضافه کردیم.

سیگرید کولمان، ژلنا لاس، کریس تیما ویولن یک، مارلیس اوبو، کایدی اوگاندی، مای روزنروث ویولن دو، ژوزف آهان، تالوی نورگاما ویولا، اَره تامسلو، مارکوس اَلترو ویولن سل، هایکوژوزف رمل کنترباس، کارل یوهان لاتیکاس پرکاشن و حمیدرضا آفریده نوازنده کمانچه ، نوازندگان این ارکستر در جشنواره موسیقی فجر بودند.