در شب نخست از اجراهای سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر گروه‌های «خنیاگران خیام» و «فاخته» در سالن برج آزادی روی صحنه رفتند.

به‌گزارش روابط عمومی سی‌و‌چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، برج آزادی 24 بهمن‌ماه 1397 یعنی در شب نخست جشنواره، میزبان دو گروه «خنیاگران خیام» به‌سرپرستی صمد برقی و «فاخته» به‌سرپرستی رضا موسوی‌زاده بود و این دو گروه راس ساعت‌های 19 و 20 روی صحنه رفتند.

خنیاگرانی با چهارمضراب‌های تکنیکی

گروه «خنیاگران خیام» با رپرتواری از موسیقی ایرانی نخستین اجرای جشنواره در برج آزادی را آغاز کرد. این گروه کار خود را با پیش‌درآمد شور آغاز کرد و سپس با اجرای دو تصنیف کار خود را ادامه داد. اگرچه این گروه قرار بود بخش‌هایی از اجرایش را به ساز و آواز اختصاص دهد اما به دلیل محدودیت زمانی این امر تحقق نیافت و طبق برنامه اجرای این گروه 45 دقیقه طول کشید.

نقطه عطف اجرای گروه خنیاگران اما اجرای چهارمضراب همایون ساخته‌ی پرویز مشکاتیان بود که این چهارمضراب با استقبال حاضران در سالن روبرو شد. همچنین در ادامه این کنسرت قطعه‌ای پنج‌ضربی از ساخته‌های سیامک برقی هم اجرا شد.

«خنیاگران خیام» همچنین در این برنامه تصنیف‌های «همراه شو عزیز» و «شیدایی» که هر دو از آثار درخشان و به‌یاد ماندنی پرویز مشکاتیان است را اجرا کرد که این تصنیف‌ها حال و هوای مطلوبی را در سالن برج آزادی به‌وجود آورد.

صمد برقی درباره این اجرا گفت: «خوشبختانه عوامل بسیاری در این اجرا به ما کمک کردند که همه‌چیز به‌طور دقیق طبق برنامه‌ پیش برود و به‌جز ناهماهنگی کوچکی که در صدابرداری پیش آمد ما برای این اجرا مشکل دیگری نداشتیم.»

اعضای گروه «خنیاگران خیام» در اجرای جشنواره‌ عبارت بودند از : صمد برقی (سرپرست و نوازنده کمانچه)، سیامک برقی (تنبک)، علی فربودنیا (نی)، مهدی تفکری (خواننده)، بهروز عطایی (سنتور)، مهدی کهیازی (تار)، سروش ترابی (بم تار)، علی ربوبیان (کمانچه آلتو)
چهارمضراب دیلمان و شور عشق‌نوازی مولانا

دومین اجرای شب نخست جشنواره در برج به گروه «فاخته» به‌سرپرستی رضا موسوی‌زاده اختصاص داشت. این نهمین دوره‌ای‌ست که گروه «فاخته» در جشنواره موسیقی فجر برنامه اجرا می‌کند و از این حیث این گروه می‌تواند یکی از رکوردداران باشد.

اجرای حدودا یک ساعته‌ی گروه فاخته با رپرتواری از قطعات ایرانی برگزار شد و نقطه شروع آن تصنیف «مستان» ساخته رضا موسوی‌زاده و شعری از مولانا بود.

این اجرا با چهارمضراب دشتی در گوشه دیلمان از ساخته‌های امیرحسین نعمت‌اللهی ادامه یافت و سپس تصنیف «درخت» با شعری از سیاوش کسرایی و آهنگی از برزین فرهودی اتمسفر خاصی به فضای کنسرت بخشید.

تصنیف «تازه به تازه» قطعه‌ دیگری بود با شعری از حافظ و آهنگی از رضا موسوی‌زاده که مورد توجه قرار گرفت و بلافاصله پس از آن گروه ‌سراغ اجرای قطعه «قلندر عشق» که باز هم از ساخته‌های رضا موسوی‌زاده بود رفت.

اما شورانگیزترین تصنیف دومین کنسرت به قطعه «عشق‌نواز» با شعری از مولانا اختصاص داشت که آهنگساز این اثر هم شخص رضا موسوی‌زاده بود.

رضا موسوی‌زاده درباره این کنسرت خاطرنشان کرد:« از مسئولان و عوامل اجرایی جشنواره تشکر میکنم که تلاش زیادی کردند و تقریبا هر خواسته‌ای که داشتیم در جهت برآورده کردنش تلاش کردند.» وی همچنین درباره کیفیت صدا و شرایط اجرا در برج آزادی هم گفت: «سالن خیلی کشش گرفتن صدای ایده‌آل و حساس آنطور که ما می‌خواستیم را ندارد اما از ظرفیت‌های موجود سالن در اجرای ما استفاده شد.»
اعضای گروه «فاخته» در اجرای 24 بهمن‌ماه عبارت بودند از: رضا موسوی زاده (سرپرست،آهنگساز ونوازنده تار و سه تار)، اشکان کمانگری (خواننده)، مهدی تیموری (نی)، امیرحسین نعمت‌اللهی (کمانچه)، برزین فرهودی (تار)، سپهر حسنخانی (سنتور)، عباس نوابی (سه تار)، سارا سلطانی (مراژ و رباب)، نازنین تن ساز (عود)، کیمیا کیانیان (قیچک)، فرشاد چمنی (دف)، آیین موسوی زاده (سازهای کوبه‌ای) و مصطفی محرمی (تمبک).

همچنین استاد علی‌اکبر شکارچی؛ نوازنده نام‌آشنای کمانچه از مهمانان ویژه اجرای شب نخست جشنواره در برج آزادی بود.