برج آزادی در پنجمین شب از سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان دو گروه «ماناک» و «اسداللهی» شد که این دو گروه رپرتواری از موسیقی آذربایجان را روی صحنه اجرا کردند.

به‌گزارش روابط عمومی سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر، شنبه 28 بهمن از ساعت 19 در سالن برج آزادی دو اجرا برگزار شد که نخستین اجرا به گروه «ماناک» به‌سرپرستی مهبد نبوی اختصاص داشت. گروه ماناک با قطعاتی خاطره‌انگیز و آشنا از رپرتوار موسیقی آذربایجان برنامه خودشان را اجرا کردند. آنها پس از ارائه‌ی «مقدمه» با آهنگسازی مهبد نبوی، سراغ اجرای «سنین عشقین» رفتند که با صدای سرحال و پرقدرت یاشار احمدی، سالن فضای گرمی به خود گرفت.

غم غربت آزادی با آیریلیق

«شیدایی» قطعه‌‌ی سازی دیگری بود که با آهنگسازی مهبد نبوی اجرا شد و پس از این آهنگ گلشید لیتکوهی و صبا محمدی به‌عنوان هم‌خوان روی صحنه آمدند.

«آی دیلبر»، «بری‌باخ»، «هجران» دیگر قطعاتی بودند که گروه «ماناک» در ادامه‌ی برنامه‌ی خود روی صحنه اجرا کرد. با توجه به فضای ریتمیک آهنگ‌های مذکور، با اجرای «آیریلیق» که این بار توسط مهبد نبوی تنظیم شده بود، فضای سالن سرشار غم‌غربت شد.

اما بلافاصله پس از «آیریلیق»، «ریحان» یکی دیگر از آشناترین قطعاتی بود که شنبه‌شب اجرا شد و فضای شادی در سالن به‌وجود آورد.

طبق برنامه قرار بود «آی ایشقیندا» پایان‌بخش اجرای گروه «ماناک» باشد اما این گروه سه قطعه‎ی دیگر از جمله قطعات «ساری‌گلین» و «کوچه‌لَره» را هم اجرا کرد.

حنیف شهمیرزادی (کوبه‌ای)، یاشار احمدی (آواز)، گلشید لیتکوهی و صبا محمدی (همخوان) و سهراب شهیدی (پیانو) دیگر اعضای گروه ماناک در اجرای شنبه‌شب بودند.

گروه موسیقی ماناک فعالیت خود را از سال 1390 آغاز کرد و طی سال‌های اخیر پروژه‌هایی از جمله پژوهشی روی منظومه‌خوانی (بخشی گری) شمال خراسان و در ادامه تهیه‌ی یک اثر گروهی با آنسامبل ایرانی مبتنی بر منظومه (اصلی و کَرَم)، تولید موسیقی فیلم‌های هفت سنگ (مبتنی بر موسیقی کردستان)، تنها به اندازه یک سیب صبر کن، ناهید (مبتنی بر موسیقی گیلان)، زمناکو (مبتنی بر موسیقی کردستان) و اسرافیل (مبتنی بر موسیقی مازندران) از فعالیت‌های این گروه بوده است.

فصل درخشش نقاره و گارمون

اما در بخش دوم کنسرت شنبه‌شب برج آزادی گروه «اسداللهی» به‌سرپرستی وحید اسداللهی به‌اجرای برنامه پرداخت. «وحید اسداللهی» از چهره‌های سرشناس موسیقی آذری و از نوازندگان ساز نقاره است. او متولد ۱۳۳۹ در اردبیل است، از 10سالگی فعالیتش را شروع کرده و از ۱۶ سالگی در ارکستر صدا و سیما فعالیت کرده است.

گروه اسداللهی برنامه‌ی خود را با «باهار سن‌سیز» اثر رئوف حاجی‌اف شروع و سپس در ادامه‌ «بری‌باخ» را اجرا کرد. «فریده»، «اگولوم گلسین آی‌ننه» و «سن گلمز لولدون» اثر امین ثابت‌اوغلی قطعاتی بود که گروه اسداللهی در ادامه اجرا کرد.

در ادامه‌ی این کنسرت وحید اسداللهی و رضا اسداللهی به تکنوازی سازهای کوبه‌ای و گارمون پرداختند که تماشاگران از این تکنوازی‌ها استقبال زیادی کردند و پایان‌بخش اجرای گروه اسداللهی قطعه‌ی «داغلار دومان گوزلدی» بود.

اسداللهی درباره‌ی نوع موسیقی‌ای که اجرا می‌کنند می‌گوید: بیش از چهل سال است تلاش می‌کنیم اصالت و هویت موسیقی آذری را حفظ کنیم و از فضای موسیقی نواحی خارج نشویم، در حالیکه برخی نوازنده‌ها فقط می‌نوازند و فرقی نمی‌کند که چه نوع موسیقی‌ای را می‌زنند؛ اما موسیقی باید پرمعنا و محتوا باشد.

نوازندگان گروه موسیقی «اسداللهی» عبارتند از: ماندانا غفاری، افشار نامور، مراد اسداللهی، رضا اسداللهی، میلاد شیرعلی‎پور. خوانندگان این گروه هم در اجرای شنبه‌شب بهاءالدین خراسانی و موسی میرزایی بودند.