کنسرت «تار و پود» با آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی وحید تاج که چهارشنبه ٢٧ دی در تالار وحدت روی صحنه رفته بود، شب گذشته پنج شنبه ٢٨ دی در تالار رودکی به صورت ویژه برای مهمانان خود اجرا شد.

به گزارش روابط‌عمومی سی‌و سومین جشنواره موسیقی فجر، این اثر موسیقایی برداشتی آزاد از داستان «خسرو و شیرینِ» نظامی گنجوی، شاعر بزرگ قرن ششم هجری بود که با گذر از ذهن حمید متبسم به شکل موسیقی و آواز تبلور یافته بود.

«خسرو و شیرین» شرح عشق و دلدادگی و ماجرای دو شاهزاده‌ کهن مشرق‌زمین است که نخوت و غرور انسان‌ها وصلش را از دسترس دور می‌سازد، اما روایت حمید متبسم از این منظومه‌ کهن، شرح وصلی است که به یُمن عشق عمیق و پاک دو عاشق میسر می‌شود.

حمید متبسم در مورد این اجرای ویژه گفت: امشب اجرای ویژه‌ای از تار و پود اثر جدید من که بر اساس داستان خسرو و شیرین از اشعار نظامی گنجوی است، به صورت ویژه و بدون فروش بلیت برگزار شد.

این آهنگساز افزود: امروز هنرمندان بسیاری برای دیدن این اجرا به ما افتخار دادند، امیدوارم اجراهای اینچنین بیشتر شود تا گوش های شنوای بیشتری بیایند، آثار را بشنوند تا هم هنرمندان را تشویق کنند و هم انتقاد.

وی افزود که اجرای ویژه بدون بلیت فروشی و دعوت از مخاطبان انجام شد.

اسماعیل تهرانی رهبر ارکستر نیز در مورد اجرای ویژه تار و پود به خبرنگار جشنواره گفت: آثار حمید متبسم، روشن، شفاف و حساب شده است. او از زوایای مختلف، فضای ریتم را در هم می تند، متبسم غالب های عدیده ای  بکار می گیرد و سپس خویشاوندی تماتیکی در کارش خلق می‌کند.

 

کریم قربانی نوازنده ویلنسل و ارکستر سمفونیک نیز اظهار داشت: نخستین بار است تا این حد موسیقی سنتی را اکادمیک و شیرین می‌شنوم.

وی افزود: این اثر از نظر آهنگسازی و گروه‌نوازی بسیار حرفه‌ای بود، امیدوارم گروه های سنتی دیگر هم ببینند که می‌توان آکادمیک کار کرد.

قربانی گفت که در اثر تاروپود، داستان، شیوه ملودی‌ها، سازبندی‌ها و همه چیز درست و دقیق بود.

نوازندگان این اجرا سمیرا گلباز (سه‌تار)، بهار مدیری (قیچک آلتو)، بهنام معصومی (سازهای کوبه‌ای) و ارسلان علیزاده (بربت) بودند که به همراه حمید متبسم (سه‌تار) و وحید تاج (آواز) به اجرای قطعات پرداختند.

پیش از اجرای هر قطعه، حمید متبسم نام قطعه را برای حاضرین اعلام می‌کرد و اشعار بین قطعات و آخر هر قطعه را بهار مدیری و ارسلان علیزاده می‌خواندند.

قطعات این اجرا عبارت بودند از: مهرنامه، آغاز داستان، حکایت شیرین، به تصویرکشیدن خسرو (در سه پرده)، دیدار خسرو و شیرین در چشمه‌سار (در سه پرده)، و به‌هم‌رسیدن خسرو و شیرین.

سی وسومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه با اجرای گروه های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

آیین اختتامیه این جشنواره فردا شنبه ٣٠ دی ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.